Annons:

Så drabbar snålblåsten resebranschen

Blodbad, mjuklandning eller status que? Lågkonjunkturen slår hårdast mot flygbranschen, medan affärsresebyråerna hittills knappt sett skymten. Travel News tar tempen på hur den svenska resebranschens bolag påverkas av den turbulenta ekonomin.

Braskande rubriker om tvärnit i den svenska ekonomin och bolånekriser som sprider sig från USA till Skandinavien kan få vilken företagsledare som helst att sätta morgonkaffet i vrångstrupen. Ändå är det många av den svenska resebranschens aktörer som har förskonats – trots att de månad efter månad under våren letat efter tecken på nedgång i försäljningssiffrorna.
  Så var det för många affärsresebyråer och hotell första halvåret i år. Rekord inom tillväxt och resultat var mer regel än undantag. Efter sommaren har visserligen små signaler på nedgång börjat dyka upp, men långt ifrån hos alla. Hos de stora privatresebyråerna är bilden mer splittrad. Vissa påverkas starkt av den allmänna nedgången inom detaljhandeln, medan andra tuffar på som vanligt. 
Osäkerheten är stor på arrangörssidan. Det viskas tyst om ett nytt stålbad inför nästa sommar. Fast för vintern ser det än så länge rätt ljust ut. Flyget är hårdast drabbat än så länge, eftersom de sämre ekonomiska tiderna sammanfallit med ett skyhögt oljepris. Hittills har dock den svenska flygmarknaden klarat sig bättre än exempelvis den amerikanska där flygkonkurserna hopat sig.
Frågan är om det relativa lugnet i stora delar av reseindustrin är lugnet före stormen eller om vi även fortsättningsvis drabbas mindre än USA och de centraleuropeiska länderna. I länder som Frankrike, Spanien och Storbritannien har effekterna varit stora.
Att den tredje största brittiska researrangören XL gått omkull med 80 000 strandade resenärer är bara ett exempel på turbulensen.
Om lågkonjunkturen får fotfäste i den svenska reseindustrin är ett möjligt scenario att strukturomvandlingen får nytt bränsle. När prislapparna går ner kan de med fortsatt stabil ekonomi fortsätta roffa åt sig.
AFFÄRSRESEBYRÅERNA
Med fjärilar i magen som VIA-gruppens vd John Lundmark kom tillbaka från semestern i augusti. Skulle effekterna av skriverierna i tidningarna om tvärstopp i ekonomin synas i siffrorna efter goda sommarmånader?
– Augusti började lite tyngre än i fjol. Men i mitten av månaden tog det fart och vi hade en omsättningsökning på över 20 procent, precis som tidigare månader. September har hittills också varit extremt bra. Ökningarna av resultatet är större än tillväxten.
Ännu har Via inte känt av någon avmattning, varken hos befintliga kunder eller vid nykundsförsäljning.
– Jag har pratat med många andra i branschen, men ingen säger sig se till någon tvärnit inom ekonomin. Några få säger att ”det nog är lugnare”, men för de flesta har tillväxten fortsatt.
Ändå är de flesta i branschen ödmjuka. Får näringslivet sig en rejäl smäll lär effekterna inom affärsresandet inte vänta på sig.
– Skillnaden mot tidigare är att vi inte vågar gasa lika mycket på kostnadssidan som tidigare, utan tänker igenom varje beslut en extra gång, säger Lundmark.
Inte heller hos marknadsledande American Express Business Travel har avmattningen i konjunkturen satt några tydliga spår. Hittills i år har koncernen haft en kraftig tillväxt både genom befintliga kunder och i form av nya kunder.
– Det enda vi ser är att vissa enstaka kunder reser mindre. Det rör sig framför allt om stora globala kunder som ger globala riktlinjer med restriktioner för resandet. De som har huvudkontor i USA påverkas mest, säger Dan Håkansson, kommersiell chef på American Express.
Han ser med spänning fram emot de för affärsresandet viktiga månaderna september och oktober.
– Vi ser även fram emot 2009 med positiv förväntan. Men läget kan förändras snabbt. Företag som snabbt vill dra ner på kostnader tittar ofta på resekostnaderna relativt tidigt. 
PRIVAT-RESEBYRÅERNA
Redan i första kvartalet i år började resebyråkedjan Ticket rapportera om en tuffare marknad på privatresessidan. Den dämpade konjunkturen ledde till att konsumenterna blev mer återhållsamma när det gällde sällanköpsvaror.
– Ränteökningar med ett par procentenheter och prisökningarna har minskat köputrymmet för detaljhandeln generellt och även för oss, säger Lennart Käll, vd för Ticket.
Hos Ticket Affärsresor har hittills effekterna av avmattningen varit små.
– Det är på privatresesidan vi har sett störst effekter. Men historiskt sett har affärsresesidan släpat efter 6–12 månader så det finns risk för en nedgång även där.
I hela Ticket genomförs för närvarande ett åtgärdspaket för att möta avmattningen.
– Vi tittar på vilka projekt vi vill prioritera och vilka vi kan frysa och vänder på varje sten för att jaga kostnader. I detta steg försöker vi dock låta bli att låta kundmötet påverkas.
Men bilden bland privatresebyråerna är splittrad. Medan Ticket sedan länge sett effekterna av en avmattning tuffar till exempel Resia på i oförminskad styrka. Även Resevaruhuset ligger över budget.
– I lördags var det kö ute på gatan för att komma in i butikerna. Det verkar som journalisterna tror sig veta något som inte vi vet. Risken är att det blir självuppfyllande, säger Bo Ingelshed, försäljningschef på Resevaruhuset.
Men Tickets koncernchef står på sig.
– De flesta inom detaljhandeln som säljer allt från resor, kläder, skor, bilar till flatscreen-tv-apparater känner av nedgången. Dock visar en färsk kundundersökning att en majoritet av privatkunderna inte kommer att dra ner på semesterresan på grund av en vikande konjunktur, vilket är en glädjande prioritering.
HOTELL
Alla pratar om lågkonjunkturen, men få hotell ser till den.
Den spontana kommentaren kommer från Pia Djupmark, vd för Royal Viking och ansvarig för den svenska delen av Radisson SAS.
– På Royal Viking syns inga tecken på avmattning. Men det är ju så att hotell med centrala lägen bara påverkas marginellt och drabbas sist av alla i en lågkonjunktur, tillägger hon.
Inte heller Rica Hotels ser några tydliga tecken på att konjunkturen är på väg ner.
– Vi räknar med ett nytt rekordår i år. Det enda vi ser är att bokningarna kommer in lite senare, säger Ricas koncernchef Ole-Jacob Wold.
Både Choice och Scandic har haft en fantastisk utveckling under förs-ta halvåret, med all time high i såväl omsättning och resultat.
Men båda rapporterar om signaler om en lugnare tillväxttakt under hösten. 
Björn Arnek, analyschef för SHR, tycker att det går förvånansvärt bra för hotellnäringen.
– Nationalräkenskaperna visar tydligt att näringslivet stannade upp andra kvartalet. Effekterna för hotellnäringen är hittills små, men kommer att bli tydligare under hösten. Ändå tror jag att det starka första halvåret räddar helårsresultaten i år, säger Björn Arnek, analyschef på SHR.
RESEARRANGÖRER
Researrangörerna håller andan inför vintern och nästa sommar. De dystraste profetiorna talar om ett kommande stålbad, medan de mer optimistiska hoppas på en dipp, som inte kommer att slå så hårt mot svenskarnas reslust.
Generellt sett märker vi inte någon nedgång i bokningsingången, men vi är väldigt ödmjuka inför detta, eftersom vi vet att det ändras, säger Johan Schilow, vd för Unlimited Group.
Inom koncernen finns flera bolag (Travel Beyond, Västindienspecialisten, Världens Resor och Polar Quest) som säljer långdistansresor, vilket anses vara ett segment som påverkas negativt av sämre konjunktur.
– Men det ser väldigt bra ut för dem i vinter. Svårigheten för oss alla är att tyda vad som sker på marknaden. Alla makroekonomiska parametrar pekar ju på en nedgång, frågan är hur lång den blir.
Samma resonemang hörs från Vings vd Eivor Andersson.
– Det finns många olyckskorpar, men än så länge ser vi inget mönster som pekar åt samma håll. Vinterförsäljningen går enligt plan och snittpriserna har inte påverkats.
Ibland säger vi att en lagom lågkonjunktur är bra för resebranschen, vi får se om så är fallet.
I ett sådant scenario gör konjunkturnedgången att konsumenterna drar in på stora kapitalinköp som båtar, bilar och nytt kök. Semesterresan, som för många har ett stort känslomässigt värde, vill man ogärna ställa in.
Det finns dock charterchefer som utfärdar betydligt dystrare profetior. En ledande chef säger till Travel News att ”kommer att bli ett stålbad”.
– Man ska inte låta sig luras av de positiva tongångarna. Nervositeten är väldigt stor i branschen, säger chefen ifråga.
Stålbadet kommer i så fall att märkas till sommaren. Det är då det höga oljepriset slår igenom i charterns priser. Ving och Apollo har redan i medierna aviserat att det innebär prishöjningar.
Hos Fritidsresor är beredskapen hög.
– Vi räknar med en konjunkturdipp och vi ser över vår kapacitet och övriga kostnader. Eftersom vi är i en ”closing period” inför vårt årsbokslut kan jag inte uttala mig om bokningsingången, säger kommunikationsdirektör Lottie Knutson.
Johan Schilow på Unlimited tror att det avgörande blir hur den svenska arbetsmarknaden utvecklas.
– Så länge folk får behålla sina jobb kommer branschen inte att drabbas så hårt, åtminstone inte så som raset i början på 2000-talet.
FLYG
Den giftiga kombinationen av konjunkturavmattning och höga oljepriser slår redan hårt mot flygbranschen. På den svenska flygmarknaden har efterfrågan mattats och nedgången var 1 procent på LFV:s flygplatser i augusti. Inrikes backade totalt 7 procent.
Flygbolagen uppvisar minskad beläggningsgrad och lägre snittintäkter. Att SAS märkt av ett minskat affärsresande och att yielden gått kräftgång i våras är väl bekant. Enligt LFV:s analytiker Henrik Littorin är trenden densamma hos andra flygbolag i Sverige, även om SAS yield stabiliserats i juli tack vare höjda bränsletillägg.
– En förklaring till att snittintäkterna sjunker är att flygbolagen väljer att försöka hålla efterfrågan uppe genom sänkta priser. Här kan man se en skillnad gentemot till exempel British Airways som ökat sin snittintäkt. De låter passagerarna få betala de ökande kostnaderna, säger Littorin.
På inrikessidan har Norwegian (tidigare FlyNordic) stängt sin Östersundslinje och Sterling tänker minska något på sina avgångar till Malmö och Göteborg.
Malmö Aviation har hittills inte minskat sin kapacitet. Osäkerheten är stor åt vilket håll utvecklingen går.
Flygbolaget hade ett framgångsrikt första halvår med ett resultat på 70 miljoner kronor. Prognosen för hösten är att helårsresultatet ska ligga i paritet med fjolårets, 100 miljoner.
Ingången av bokningar den närmaste månaden har minskat, men mindre än 1 procent.
– Vi är jäkligt osäkra och bilden är inte solklar. Det råder ingen begravningsstämning hos oss, men vi är mycket vaksamma, säger vd Bengt Roswall.
Malmö Aviation har också höjt biljettpriserna i takt med det skenande oljepriset, men genom att det åter fallit tillbaka mot 100-dollarstrecket övervägs en prissänkning.
– Vi håller inte på med bränsletillägg utanför biljettpriset som många andra flygbolag, säger Roswall.
Henrik Littorin på LFV tror att flygutbudet i vinter och nästa år kommer att bli mindre till följd av den ekonomiska avmattningen och de höga oljepriserna. Detta gäller både in- och utrikes.
– SAS skruvar ner sin kapacitet rejält. Dessutom kommer Sterling och Norwegian att börja samarbeta runt de svenska utrikeslinjerna, vilket gör att det totala utbudet bli mindre. Glädjeämnet är EasyJet som öppnar nya utrikeslinjer, till Milano och Geneve.
Att det är inom inrikestrafiken det kapas först är naturligt enligt Littorin. På frekvenstäta linjer inom Sverige kan en eller två avgångar ställas in utan att effekterna för resenärerna blir allt för dramatiska. I utrikestrafiken blir effekten mer drastisk.
Har du bara en eller två dagliga avgångar, vilket är vanligt på utrikeslinjer, betyder neddragningar en påtaglig försämring för resenärerna. Linjen kanske försvinner helt. Men det är först i slutet på oktober när flygbolagen startar sina vintertidtabeller som vi ser hur stor förändringen blir. Då vet vi dessutom mer hur efterfrågan utvecklas, säger Henrik Littorin.
Flygbolagen står också inför det nya dilemmat att det faktiskt kan vara mer lönsamt att låta planen stå på backen, där de inte tickar dyra bränslepengar, än att låta dem flyga.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.