Annons:

Premium

Reta aldrig upp champagnelobbyn

Champagne – all hänvisningar till drycken om det inte är äkta vara från Champagne – väcker reaktioner. Inte ens en amerikansk öljätte kan kalla sin öl för ”Champagne of Beers”. Text: Janne Sundling

I flera år har Miller High Life använt sloganen ”Champagne of Beers”. Den här veckan blev det omöjligt att göra – och att svälja.
Efter en begäran av handelsorganet som försvarar hushållens och odlarnas intressen av det franska mousserande vinet, tog belgiska tullen i beslag mer än 2 000 burkar Miller High Life.
Comité Champagne bad om förstörelse av en sändning med 2 352 burkar med motiveringen att det hundraåriga mottot som användes av det amerikanska bryggeriet bryter mot den skyddade ursprungsbeteckningen ”Champagne”, skriver nyhetsbyrån AP.
Sändningen beslagtogs i den belgiska hamnen i Antwerpen i början av februari, sade en talesperson vid den belgiska tullmyndigheten och var avsedd för Tyskland.
Molson Coors Beverage, som äger varumärket Miller High Life, exporterar för närvarande inte det till EU, och den belgiska tullen avböjde att säga vem som hade beställt ölen.
Köparen i Tyskland ”var informerad och bestred inte beslutet”, sa branschorganisationen i ett uttalande.
Frederick Miller, var en tysk immigrant till USA, som grundade Miller Brewing Company på 1850-talet. Miller High Life, dess äldsta varumärke, lanserades som flaggskeppsöl 1903.
Miller High Life vaskas i Belgien:

Se mer här.