Solen flödade över pristagarna i östra tornet på Hotel Gothia Towers. En uppsluppen men lite nervös stämning rådde på SBTA:s årliga travelmanagerlunch på TUR, när resebranschens bästa affärsreseleverantörer skulle utses.
– Det är extra roligt att dela ut priserna i år till leverantörer som trots lågkonjunktur och nedskärningar ändå lyckats leverera på topp, sa Travel News chefredaktör Katarina Myrberg vid lunchen.
Det var för fjärde året i rad som Travel News i samarbete med SBTA och konsultföretaget Resegeometri korade pristagare i Business Travel Award. Till grund för priserna ligger Nordic Business Barometer, där över 10 000 nordiska beslutsfattare och affärsresenärer har bedömt över 100 olika affärsreseleverantörer.
Mest spänning i salongen var det inför resebyråpriset. Resia och Ticket Affärsresor har turats om att vinna klassen Bästa affärsresebyrå och marginalerna har varit knappa. En jublande glad koncernchef, Eva Moen Adolfsson, kunde kliva upp på scenen när det stod klart att Resia i år knep förstapriset med god marginal.
– Vi kämpar stenhårt varje dag för att göra våra kunder nöjda. Det finns bara två lägen i resebranschen, utveckla eller avveckla och för oss är det utveckling som gäller, sa hon i tacktalet.
– Det är extra roligt att dela ut priserna i år till leverantörer som trots lågkonjunktur och nedskärningar ändå lyckats leverera på topp, sa Travel News chefredaktör Katarina Myrberg vid lunchen.
Det var för fjärde året i rad som Travel News i samarbete med SBTA och konsultföretaget Resegeometri korade pristagare i Business Travel Award. Till grund för priserna ligger Nordic Business Barometer, där över 10 000 nordiska beslutsfattare och affärsresenärer har bedömt över 100 olika affärsreseleverantörer.
Mest spänning i salongen var det inför resebyråpriset. Resia och Ticket Affärsresor har turats om att vinna klassen Bästa affärsresebyrå och marginalerna har varit knappa. En jublande glad koncernchef, Eva Moen Adolfsson, kunde kliva upp på scenen när det stod klart att Resia i år knep förstapriset med god marginal.
– Vi kämpar stenhårt varje dag för att göra våra kunder nöjda. Det finns bara två lägen i resebranschen, utveckla eller avveckla och för oss är det utveckling som gäller, sa hon i tacktalet.
Tvåan Via Travel hörde liksom Carlson Wagonlit Travel och Air France till årets raketer, som ökat mest i kundnöjdhet sedan året innan. Mest ökade dock Norwegian, som därigenom slog sig in bland topp tre i klassen Bästa flygbolag inrikes. Inget verkar dock kunna rubba Malmö Aviation som affärsresenärernas och beslutsfattarnas favorit. Bolaget har tagit hem flygbolagspriset samtliga fyra år. I år introducerades även nya klassen Bästa flygbolag utrikes, där Lufthansa avgick med segern. SAS hamnade – trots en viss ökning av kundnöjdheten – utanför prispallen i år. De kom på plats fyra i flyg inrikes och plats fem i flyg utrikes.
Handelsbanken utsågs också för fjärde året i rad till Bästa betaltjänst, i hård konkurrens med First Card och Eurocard.
– Vår lokala förankring genom vårt butiksnät är jätteviktigt, sade Björn Torsteinsrud.
Anders Bergman, vd för Europcar, kunde lättad ta plats på scenen efter att hyrbilsföretaget för tredje året i rad tog hem segern före Avis och Hertz.
– Det vi är mest stolta över är att resenärerna uppskattar vår service, för det handlar om att möta på rätt sätt.
I klassen Bästa hotellkedja tog Hilton hem priset före fjolårsvinnaren Radisson Blu och Elite Hotels.
– Vår lokala förankring genom vårt butiksnät är jätteviktigt, sade Björn Torsteinsrud.
Anders Bergman, vd för Europcar, kunde lättad ta plats på scenen efter att hyrbilsföretaget för tredje året i rad tog hem segern före Avis och Hertz.
– Det vi är mest stolta över är att resenärerna uppskattar vår service, för det handlar om att möta på rätt sätt.
I klassen Bästa hotellkedja tog Hilton hem priset före fjolårsvinnaren Radisson Blu och Elite Hotels.
KATARINA MYRBERG