Bonusar och lyckade karriärsteg bidrog till alltmer fyllda plånböcker för toppcheferna inom charterbranschen.
– De höga lönerna inom chartern är ett uttryck för att vi har lyckats leverera rekordresultat år in och år ut, vilket man knappast kan göra gällande för till exempel flygbolagen, säger Johan Lundgren, före detta vd för Fritidsresegruppen Norden.
42-årige Lundgrens rekordlyft på drygt 10 miljoner till 17 miljoner kronor består dock inte bara av bonusar som skjutit i höjden. Över hälften av ökningen beror dock på ett engångsbelopp från ett incitamentsprogram, som betalades ut i samband med att TUI AG och First Choice gick ihop. Att han valdes in i TUI Travels styrelse och samtidigt fick ansvar för England och Irland har också lett till löneökningar. Numera är Fritidsresegruppen bara någon procent av hans ansvarsområde.
– De höga lönerna inom chartern är ett uttryck för att vi har lyckats leverera rekordresultat år in och år ut, vilket man knappast kan göra gällande för till exempel flygbolagen, säger Johan Lundgren, före detta vd för Fritidsresegruppen Norden.
42-årige Lundgrens rekordlyft på drygt 10 miljoner till 17 miljoner kronor består dock inte bara av bonusar som skjutit i höjden. Över hälften av ökningen beror dock på ett engångsbelopp från ett incitamentsprogram, som betalades ut i samband med att TUI AG och First Choice gick ihop. Att han valdes in i TUI Travels styrelse och samtidigt fick ansvar för England och Irland har också lett till löneökningar. Numera är Fritidsresegruppen bara någon procent av hans ansvarsområde.
Men kan verkligen någon vara värd en lön på runt 20 miljoner?
– Ingen kan påstå att den är värd så många gånger mer än andra medarbetare. Lönerna reflekterar snarare ett stort ansvar i stället för prestationer och vi får lön i paritet med andra branscher. Men visst är det otroligt stora belopp, säger Johan Lundgren.
Trots raketlyftet fick Lundgren ännu ett år se sig slagen av branschens nestor Sam Weihagen, Nordenchef för konkurrenten Thomas Cook, där bland annat Ving ingår. Weihagen ökade sin lön med dramatiska 13,7 miljoner kronor till 23,3 miljoner kronor.
– Jag har Thomas Cook att tacka för merparten av ökningen. De optioner som jag hade i MyTravel föll automatiskt ut när bolaget köptes upp av Thomas Cook, konstaterar Sam Weihagen.
Även på kvinnolistan är det charterbranschen som toppar. Visserligen knep Synnöve Trygg på SEB Trygg förstaplatsen följd av Gunilla Berg, före detta finansdirektör på SAS. Men därefter kommer i rask takt tre charterkvinnor, som sammanlagt lyckades öka sina löner med 5 miljoner kronor inkomståret 2007: Eivor Andersson, vd på Ving, Margaretha Bremar, it-chef på Thomas Cook Northern Europe och Lottie Knutson, informationsdirektör Fritidsresegruppen.
Dessa välbetalda kvinnor är snarare undantag än regel i den kvinnodominerade resebranschen. Få kvinnor tar sig upp i högsta chefsskiktet, vilket även ger avtryck i lönelistorna. Bara åtta kvinnor platsar på männens 50-i-topplista. Ändå finns det de som inkomståret 2007 slår sina manliga kollegor med god marginal. Tack vare ett inkomstlyft på 3 miljoner kunde Eivor Andersson, vd på Ving, slå Christian Clemens, som under inkomståret 2007 var Sverigechef på Fritidsresor, med råge. Men Clemens gick ändå inte lottlös ur löneförhandlingarna. Genom att fördubbla lönen till 3,5 miljoner kunde han segla förbi kollegan Lottie Knutson. Hon ökade sin inkomst med mer måttliga 600 000 kronor till 3,2 miljoner kronor.
– Ingen kan påstå att den är värd så många gånger mer än andra medarbetare. Lönerna reflekterar snarare ett stort ansvar i stället för prestationer och vi får lön i paritet med andra branscher. Men visst är det otroligt stora belopp, säger Johan Lundgren.
Trots raketlyftet fick Lundgren ännu ett år se sig slagen av branschens nestor Sam Weihagen, Nordenchef för konkurrenten Thomas Cook, där bland annat Ving ingår. Weihagen ökade sin lön med dramatiska 13,7 miljoner kronor till 23,3 miljoner kronor.
– Jag har Thomas Cook att tacka för merparten av ökningen. De optioner som jag hade i MyTravel föll automatiskt ut när bolaget köptes upp av Thomas Cook, konstaterar Sam Weihagen.
Även på kvinnolistan är det charterbranschen som toppar. Visserligen knep Synnöve Trygg på SEB Trygg förstaplatsen följd av Gunilla Berg, före detta finansdirektör på SAS. Men därefter kommer i rask takt tre charterkvinnor, som sammanlagt lyckades öka sina löner med 5 miljoner kronor inkomståret 2007: Eivor Andersson, vd på Ving, Margaretha Bremar, it-chef på Thomas Cook Northern Europe och Lottie Knutson, informationsdirektör Fritidsresegruppen.
Dessa välbetalda kvinnor är snarare undantag än regel i den kvinnodominerade resebranschen. Få kvinnor tar sig upp i högsta chefsskiktet, vilket även ger avtryck i lönelistorna. Bara åtta kvinnor platsar på männens 50-i-topplista. Ändå finns det de som inkomståret 2007 slår sina manliga kollegor med god marginal. Tack vare ett inkomstlyft på 3 miljoner kunde Eivor Andersson, vd på Ving, slå Christian Clemens, som under inkomståret 2007 var Sverigechef på Fritidsresor, med råge. Men Clemens gick ändå inte lottlös ur löneförhandlingarna. Genom att fördubbla lönen till 3,5 miljoner kunde han segla förbi kollegan Lottie Knutson. Hon ökade sin inkomst med mer måttliga 600 000 kronor till 3,2 miljoner kronor.
Chartercheferna har med sina rekordlyft med råge sprungit ifrån vd:ar i andra delar av resebranschen. Trea på listan är SAS koncernchef Mats Jansson, som på branschens kanske tuffaste jobb tjänade 10,2 miljoner kronor under 2007. Framöver kommer de tuffa tiderna att ge avtryck även i Mats Janssons lönekuvert, eftersom han avstår från rörlig lön för 2008 och dessutom får en lönesänkning på 6 procent i år. Ändå lär toppcheferna på konkurrenten Malmö Aviation även fortsättningsvis sacka efter kollegorna på storebror SAS lönemässigt. Vd Bengt Roswall, som i motsats till Jansson styr ett bolag i medvind, återfinns först på plats 49 i lönelistan med sina 1,2 miljoner.
Även resebyråerna ligger i lä för chartern. Högst upp återfinns Kaveh Atrak, Nordenchef för American Express, som ökat lönen med
430 000 kronor till närmare 6,2 miljoner kronor.
Först på plats 15 i listan återfinns Tickets koncernchef Lennart Käll, med en inkomst på 3,6 miljoner kronor. Även Tickets toppchefer drar åt svångremmen och vd:n sänker sin lön med 15 procent och avstår tillsammans med övriga i koncernledningen från bonus för 2008 och 2009.
– Har man fått bonus i uppgång, måste man anpassa sig i sämre tider, kommenterar Lennart Käll.
Inte heller vd för konkurrenten Resia, Eva Moen Adolfsson, var i närheten av de manliga kollegorna på Ticket. Med en lön på 1,6 miljoner kronor intar hon 15:e platsen på kvinnolistan och är inte ens i närheten av att platsa på männens 50-i-topplista.
Även resebyråerna ligger i lä för chartern. Högst upp återfinns Kaveh Atrak, Nordenchef för American Express, som ökat lönen med
430 000 kronor till närmare 6,2 miljoner kronor.
Först på plats 15 i listan återfinns Tickets koncernchef Lennart Käll, med en inkomst på 3,6 miljoner kronor. Även Tickets toppchefer drar åt svångremmen och vd:n sänker sin lön med 15 procent och avstår tillsammans med övriga i koncernledningen från bonus för 2008 och 2009.
– Har man fått bonus i uppgång, måste man anpassa sig i sämre tider, kommenterar Lennart Käll.
Inte heller vd för konkurrenten Resia, Eva Moen Adolfsson, var i närheten av de manliga kollegorna på Ticket. Med en lön på 1,6 miljoner kronor intar hon 15:e platsen på kvinnolistan och är inte ens i närheten av att platsa på männens 50-i-topplista.
Generellt får resebyrå-vd:arna nöja sig med lägre löner än charterbranschen. Travelocity Nordics (Resfebers) mångårige vd Didrik von Seth och hans efterträdare Mats Dahlqvist, tjänade över 2 miljoner inkomståret 2007. I övrigt får de flesta resebyråtopparna nöja sig med lägre löner. Till exempel John Lundmark, vd för Via Travel och Åke Lindell, vd Travelnet, fick nöja sig med en inkomst på dryga miljonen och se sig slagna av en rad toppchefer på branschjätten American Express. Titta bara på Dan Håkansson, försäljningschef, som håvade in 3,6 miljoner, Peter Clason, chef för American Express Kort, 2,7 miljoner och Andreas Montelius, marknadsdirektör för American Express kort, 2,5 miljoner.
– Generellt tror jag inte att löneläget i resebranschen är lika högt som i många andra branscher. Det kan bero på att många jobbar sig upp inom branschen och att vi får in begränsade influenser från övriga näringslivet, säger John Lundmark, som kom på plats 101 på listan.
Inom hotellsektorn verkar det mest lönsamt att syssla med ägande. Högst betald är nämligen Pandox vd, Anders Nissen, på knappt 5 miljoner. Frank Fiskers, vars bolag Scandic Hotels driver många av de hotell som Nissens bolag äger, ser dock ut att ha hamnat på efterkälken med hälften så mycket i lön, 2,7 miljoner. Fast sanningen är den att han bara jobbade ett halvår på Scandic det året.
I konjunkturnedgången lär även inkomsterna få sig en törn. Men det finns knappast någon anledning att oroa sig för toppcheferna inom chartern. Dem lär det inte gå någon nöd på.
– Generellt tror jag inte att löneläget i resebranschen är lika högt som i många andra branscher. Det kan bero på att många jobbar sig upp inom branschen och att vi får in begränsade influenser från övriga näringslivet, säger John Lundmark, som kom på plats 101 på listan.
Inom hotellsektorn verkar det mest lönsamt att syssla med ägande. Högst betald är nämligen Pandox vd, Anders Nissen, på knappt 5 miljoner. Frank Fiskers, vars bolag Scandic Hotels driver många av de hotell som Nissens bolag äger, ser dock ut att ha hamnat på efterkälken med hälften så mycket i lön, 2,7 miljoner. Fast sanningen är den att han bara jobbade ett halvår på Scandic det året.
I konjunkturnedgången lär även inkomsterna få sig en törn. Men det finns knappast någon anledning att oroa sig för toppcheferna inom chartern. Dem lär det inte gå någon nöd på.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT