Under 2015 ökade de programmatiska annonsköpen med 134 procent i Sverige, jämfört med 2014, och landade på 730 miljoner kronor. Det visar en rapport från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, skriver Dagens Media.
Programmatisk annonsering bygger på att man utifrån bland annat surfvanor kan styra annonser att visas för personer som med hög sannolikhet kan vara intresserade av annonsens budskap.
Det är något som bland annat Etraveli kan erbjuda, genom sin enhet Etraveli Smart Media. Chef där är Helena Sjögren och hon kommer att vara en av talarna på Travel News Studio.
– Jag kommer att prata om vad som händer när du adderar riktiga resenärer till din marknadsföring i stället för påhittade målgrupper och placeringar, säger Helena Sjögren.
Hon har Helena har en omfattande bakgrund från ledande roller på bland annat Aftonbladet, Tradedoubler och Destination.se, där hon har byggt upp framgångsrika och lönsamma verksamheter.
Travel News Studio är ett halvdagsseminarium med tema framtid den 13 juni på nya Scandic Continental i Stockholm.
Läs även: