I förändringsarbetet ingår till exempel att etablera samarbeten med strategiska partners, förnya event, bli bättre på benchmarketing och arbeta för att öka medlemsantalet inom små och medelstora företag.
SBTA har länge kritiserats inom resebranschen för att vara en tandlös organisation. Cathrine Lundberg, travel managementkonsult, tidigare ordförande i SBTA, håller med om att en vitalisering behövs.
– Bland annat har SBTA varit alltför osynlig i media. På grund av företagens stränga kommunikationspolicys har SBTA:s styrelse inte kunnat uttala sig i olika frågor, säger hon.
En följd av detta är att SBTA i många fall glömts bort som remissinstans.
Den största förändringen som är på gång är enligt Lundberg att låta de associerade medlemmarna, d v s leverantörerna, får en mer aktiv roll.
– Det finns flera aktiva leverantörer som kan tillföra mycket om de tillåts sitta i styrelsen. Detta krävs för att driva arbetet framåt.
SBTA har länge kritiserats inom resebranschen för att vara en tandlös organisation. Cathrine Lundberg, travel managementkonsult, tidigare ordförande i SBTA, håller med om att en vitalisering behövs.
– Bland annat har SBTA varit alltför osynlig i media. På grund av företagens stränga kommunikationspolicys har SBTA:s styrelse inte kunnat uttala sig i olika frågor, säger hon.
En följd av detta är att SBTA i många fall glömts bort som remissinstans.
Den största förändringen som är på gång är enligt Lundberg att låta de associerade medlemmarna, d v s leverantörerna, får en mer aktiv roll.
– Det finns flera aktiva leverantörer som kan tillföra mycket om de tillåts sitta i styrelsen. Detta krävs för att driva arbetet framåt.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT