Clarion Collection brukar vinna Grand Travel Award i kategorin bästa hotellkedja när gästerna själv får välja sin favorit. Trots detta är varumärket okänt och blandas ofta ihop med hotellen som bara heter Clarion, men deras koncept skiljer sig åt radikalt. Clarion Collection är den första hotellkedjan som Petter Stordalen köpte redan på 90-talet. Kedjan hette då Home Hotel och namnet tar Strawberry nu tillbaka.
Affärsidén då var att vara ett hem för dem som bodde på vägarna flera dagar i veckan, exempelvis byggjobbare, poliser och handelsresande. Hotellen skulle ha mellan 50-100 rum i en äldre byggnad med anor och helst drivas av ett äkta par för att hålla nere personalkostnaderna. Det skulle finnas en bastu i källaren med gratis lättöl.
Och det bästa av allt var att en middag ingick i hotellpriset vilket gjorde att de som hade traktamente kunde stoppa matpengar rakt ner i fickan. Den sista detaljen är fortfarande kvar och har gett Clarion Collection en enorm UPS.
– Jag har undrat många gånger varför andra hotell inte hakar på detta, men hitintills är vi ensamma om middag inkluderat, säger Johanna Hellström som är hotelldirektör på Clarion Collection Tapetfabriken, den enhet i kedjan med högst NPS, alltså kundnöjdhet, av alla Clarion Collection-hotell.
Konceptet Home Hotel som föddes redan på åttiotalet gör alltså nu comeback och då lovar Petter Stordalen att tillsammans med fastighetsägarna investera 500 miljoner i det nya. Det innebär att flera av fastigheterna som huserar de 90 enheterna i främst Norge och Sverige ska renoveras och fräschas upp. Två ytterligare nyheter är att det också snart ska finnas balsam i alla badrum och liten radio i alla rum. Den lokala radiostationen ska stå på med låg volym när gästen gör entré. Allt för att skapa en högre mysfaktor för kunderna. Att middagen är mycket viktigt vet man enligt undersökningar, men också för att nästan alla gäster äter i matsalen från klockan 18 när det är serverat. 90 procent är även i tid till fikat som serveras redan klockan 16.
– Vi har långa bord för vi vill att människor inte ska känna sig ensamma, men vi tvingar ingen att umgås, säger säger Strawberrys varumärkeschef Anna Spjut till Travel News.
– Undersökningar som vi och Kairos Future gjort visar att ensamheten ökar och det vill vi förstås motverka. Många av Home Hotels-gäster vill inte alls vara här utan vara hemma med sina familjer och hjälpa till med barnens läxor eller gå ut med hunden. De har dåligt samvete för de är borta från familjen. Därför satsar vi på personlig service där personalen vet vad gästerna heter.
I konceptet ingår att det ska vara en levande eld i receptionen och gott om böcker både i allmänna ytor och i rummen. När Travel News inspekterar ett rum hittar vi en roman av Jan Guillou som är signerad av författaren.
Fakta Home Hotel
Home Hotel grundades i Sverige 1983 av Jan Torgé och köptes av Petter Stordalen 1997, då bestående av några hotell. Med sitt gästlöfte, ”Home until your home”, är målet att skapa en genuin känsla av hem i hotellmiljö. Detta märks i varje detalj, särskilt genom deras unika matkoncept där gäster välkomnas till frukost, eftermiddagsfika och middag. Hotellkedjan är en del av Strawberry och har vunnit flera priser, bland annat Travel News Grand Travel Award.