Annons:

Nedskärningar drabbar branschen

Effekterna av den globala finanskrisen och lågkonjunkturen slår nu igenom hos de stora branschaktörerna i Sverige. Scandic minskar personalstyrkan med 130 tjänster och resebyråkedjan Ticket drar in 25 tjänster. Hos Scandic berörs i första hand mellanchefer på hotellen, som receptions- och hotellchefer, tjänstemän på huvudkontoret och supportkontoren. Hotellkedjan ser redan en nedgång och förbereder sig för ett tufft 2009. Hotellfastighetsbolaget Pandox spår exempelvis en tioprocentig nedång i rev par i Stockholm nästa år.– Nedskärningarna är en kombination av att vi redan i somras såg ett trendbrott i konjunkturen och gapet har blivit större under hösten. Samtidigt känner vi en genuin osäkerhet inför nästa år, säger Helena Nilsson, kommunikationsdirektör på Scandic.

Scandic i Sverige har nästan 3 000 fast anställda. Det betyder att cirka 4 procent av dagens tjänster försvinner.
– I genomsnitt handlar det om 1–2 personer på varje hotell. I första hand ersätter vi inte vakanta tjänster, men för dem som måste sluta är det bra att få beskedet före jul.
Ticket, med 500 anställda, drar ner sin personalstyrka med cirka 25 personer i sin kostnadsjakt. Sju personer på huvudkontoret tvingas sluta, eftersom bolaget inte vill minska personalen i frontlinjen som möter kunden i butik och telefon.
– Vi måste rätta mun efter matsäck och jag utesluter inte att det blir fler kostnadsbesparingar, säger koncernchef Lennart Käll.
I huvudsak är det personal på Ticket Privat, där nedgången varit störst, som påverkas, men i viss mån har även Ticket Affärsresor berörts. 72 procent av koncernens kostnader utgörs av personal och lokalhyra, därför återfinns en stor del av sparprogrammet inom personalområdet. 
– Vi har jobbat med olika aktiviteter för att dra ner på kostnader i vardagsarbetet efter mottot att vässa pennan i stället för att köpa en ny. En aktivitet är att varje anställd ska spara 50 kronor varje dag, vilket teoretiskt gör nästan 6 miljoner i lägre kostnader på ett år. Det kan vara allt från mobiltelefoni till att åka buss i stället för taxi. Vi har också tagit bort rikskupongerna.
I rapporten för andra kvartalet meddelade resebyråkedjan att kostnaderna skulle minskas till 2007 års nivå.
– Vi har redan levererat vad vi då utlovade. I tredje kvartalet låg kostnaderna 4 procent under denna nivå. Det är viktigt att snabbt anpassa oss. En försäljningsnedgång på 10 procent försämrar resultatet med hela 44 miljoner kronor, säger Lennart Käll.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT/
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.