Annons:

NDC-bokningar inom företagsresor: Långsam men stadig tillväxt

NDC-bokningar inom företagsresor: Långsam men stadig tillväxt

Enligt en ny rapport från Garner, i samarbete med Accelya, visade företagsbokningar via New Distribution Capability (NDC) en signifikant ökning under 2024, men andelen ligger fortfarande 10 procentenheter bakom NDC-bokningar för fritidsresor. Trots denna långsamma utveckling förväntas NDC fortsatt växa i små, successiva steg framöver.

Garner, en rådgivningstjänst grundad av tidigare American Airlines-chefer, uppskattar att 13 procent av alla indirekta bokningar under 2024 genomfördes via NDC. För resebyråer (TMC) utgjorde NDC endast 6 procent av bokningarna, medan det i fritidskanaler stod för 16 procent, inklusive 20 procent genom online resebyråer (OTA). Det rapporterar Business Travel News.

En av anledningarna till att OTA:er har haft ett större genomslag för NDC är deras enklare teknologiska struktur och mer fokuserade affärsmodell på hotellbokningar och provisioner, vilket gör det lättare för dem att prioritera billiga flygbiljetter, medan TMC:ers kunder generellt sett är mindre priskänsliga. Dessutom har OTA:er haft ett försprång, då de började med NDC-implementeringen för cirka 15 år sedan, medan TMC:er började implementera NDC först efter covid-19-pandemin.

Trots att andelen NDC-bokningar är mindre, har företagsbokningarna ändå ökat med 146 procent under 2024, jämfört med föregående år, och hela 500 procent jämfört med 2022, enligt Accelyas data. Tillväxten kan tillskrivas flera faktorer, bland annat ökad innehållsdiversifiering och framsteg av tredjepartsleverantörer som globala distributionssystem och bokningsverktyg.

Även om vissa köpare har uttryckt oro över den begränsade tillgången på personaliserade erbjudanden och dynamiska paket, framhäver rapporten istället de konkreta fördelarna som NDC medfört för företagsresor, såsom kostnadsbesparingar och en bättre servicenivå genom förenklade arbetsflöden.

NDC:s förmåga att beakta en resenärs frekventa flygstatus och företagsstatus i förväg har också lett till en förbättrad upplevelse, exempelvis när det gäller sittplatsval, där resenärer nu slipper problemen med att få en plats som inte bekräftats.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna