Analysen, som genomfördes mellan april och juni 2024 och omfattade över 1 000 intervjuer, ger en inblick i tyskarnas preferenser och vad som lockar dem att semestra i Sverige.
Enligt rapporten är intresset för Sverige stort, där 87 procent av de tyska resenärerna ser Sverige som ett intressant resmål. Av dessa har 40 procent redan varit här och vill återvända, medan 47 procent aldrig varit här men är nyfikna på att besöka. Detta innebär att över 27 miljoner tyskar är potentiella besökare för svenska turistmål.
Tyskar är den målgrupp som stannar längst i Sverige, många mellan fem-sju dagar eller över en långhelg men även mer än 11 dagar. I genomsnitt stannade tyskar 6 dagar och är därmed, tillsammans med resenärer från Nederländerna, de som stannar längst i Sverige.
Tyska resenärer är särskilt lockade av Sveriges natur och kultur. 58 procent av de tillfrågade uppgav att de vill veta mer om landets tillgängliga natur, medan 53 procent är intresserade av den naturnära livsstilen och den svenska måltidskulturen. Svenskt kulturarv och historiska byggnader lockar också, men inte lika många. Många resenärer uttrycker också ett intresse för Sveriges unika livsstil.
Men även om intresset är stort finns det vissa hinder. 37 procent av de som inte är intresserade av att resa till Sverige nämner att det upplevs som för kallt, 27 procent tycker att det är för dyrt, och 24 procent känner inte till tillräckligt om Sverige som semesterland.
När det gäller aktiviteter är det framför allt landsbygden som lockar, följt av stadslivet och kulinariska upplevelser. Många resenärer är också intresserade av att resa runt i Sverige. Andra populära aktiviteter inkluderar vandring, shopping, spa och wellness, samt kulturupplevelser.
Topp-fem aktiviteter som tyskar vill göra i Sverige:
- Uppleva landsbygden
- Uppleva städer
- Kulinariska upplevelser
- Uppleva svensk kultur, tradition och livsstil
- Rundresa i Sverige
När det gäller bokning av resor föredrar många tyskar att boka sin resa på egen hand via reseportaler som Booking eller Holidaycheck. Andra vanliga informationskällor är vänner och familj samt reseprogram på tv och film. De föredrar också att boka via resebyråer för att få hjälp med hela eller delar av resan.
Det är också tydligt att tyskar i åldern 20-32 år inspireras mer av sociala medier och resebloggar, medan äldre resenärer (57-70 år) föredrar tryckta medier för att få inspiration till sina resor.
Tyska resenärer ser Sverige som ett attraktivt resmål främst på grund av landets vackra natur och kulturella erbjudanden. Men faktorer som pris, väder och säkerhet spelar också en stor roll. För många handlar resandet också om att uppleva något nytt och autentiskt, och här spelar Sveriges unika kultur och historia en viktig roll.
– Med tanke på det fortsatt stora intresset och de många möjliga aktiviteter som lockar tyska resenärer, ser Sverige ut att vara ett populärt semestermål för tyskar under kommande år. Genom att förstå tyskarnas preferenser och genom att erbjuda relevanta upplevelser kan Sverige ytterligare stärka sin position som ett topprankat resmål för tyska globala resenärer, säger Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden.