Från 2026 och framåt kommer Intoit att äga 100 procent av Tour Pacific och Lars Jönsson kommer bara att vara anställd. Under våren kommer den nya ägaren Intoit dessutom öppna en filial i Stockholm
Vad var din största drivkraft när du startade Tour Pacific för 32 år sedan?
–Det var nyfikenheten över alla små öar och länder i Söderhavet som fick mig att säga upp mig från en fast tjänst och kasta mig ut i det okända. Och det faktum att ingen researrangör i Sverige visat något större intresse av resmålen, här såg jag en nisch i marknaden som kunde utvecklas, säger Lars Jönsson till Travel News.
Vilka var de största utmaningarna du stötte på när du startade ditt eget företag?
– Min plan var att erbjuda mina produkter och tjänster till olika resebyråer i Sverige. Det jag inte hade räknat med var hur konservativ marknaden var – ingen ville jobba med en ny och okänd researrangör. Så jag fick snabbt ändra inriktning och fokusera på B2C i stället – och det gick bättre!
Hur såg marknaden för exotiska resor ut när du började, och hur har den förändrats över åren?
– I början var det främst 40- och 50-talister som ville uppleva Villervalle i Söderhavet på riktigt. Man bodde lite enklare för att kunna ha råd att förverkliga sina drömmar. Numera säljer vi betydligt lyxigare hotell och upplevelser.
Vad har varit de mest minnesvärda eller unika resorna du har hjälpt till att skapa under din karriär?
– En kul resa var när jag bokade en dansgrupp som hette Idlaflickorna till Tonga på 90-talet. Kungen av Tonga hade önskat se dem uppträda på sin 80-årsdag och det var jag som såg till att det blev av.
– 24 år senare fick jag ett väldigt hedervärt uppdrag när jag arrangerade en privat semesterresa för Sveriges kungapar med vänner OCH dessutom följde med på resan som ciceron och följeslagare. Ett minne för livet!
Hur har Tour Pacific vuxit och förändrats genom åren?
– Ja, förutom de utmaningar och prövningar som hela resebranschen gått genom så har vi hållit oss fast vid samma affärsidé från starten, det vill säga arrangera resor till exotiska öar. 2010 började vi arrangera gruppresor med svensk färdledare och 2012 introducerade vi Indiska oceanen som komplement till Australien, Nya Zeeland och Söderhavet.
Vad har varit några av de viktigaste faktorerna för företagets framgång?
– En viktig framgångsfaktor har varit att bara sälja resor till platser som vi själva har besökt. Att vara specialist och dela med oss av vår passion till kunderna. Och att aldrig tulla på kvaliteten.
Hur har kundernas önskemål och beteende förändrats genom åren, och hur har du anpassat Tour Pacific för att möta dessa förändringar?
– Här finns en tydlig förändring om man jämför beteendet före och efter pandemin. Vi märker att det blir allt vanligare med generationsresor, man väljer att resa tillsammans med barn och barnbarn i stället för att efterlämna sig ett arv. Och man stannar borta längre, bor på finare hotell och sitter lite bekvämare på flygresan. Trots lågkonjunktur så sparar folk inte på utlandsresorna.
Vad var det som lockade dig att gå samman med Intoit Travel Group?
– Jag har en längre tid gått i tankarna att avveckla mitt ägande, och jag har följt Intoits tillväxtframgångar genom åren. Men att det i slutändan blev Intoit Travel Group kan jag tacka Susanne Ritzén Österberg, vd på Hummingbird Lifestyle Travel för. Vi har följt varandras karriärer under flera årtionden och hon såg en stor potential i varumärket Tour Pacific. Susanne är för övrigt numera även Tour Pacifics vd.
Hur har samarbetet med Intoit Travel Group förändrat företagsstrukturen och affärsmodellen för Tour Pacific?
– Vi har numera ett huvudkontor i Göteborg där gemensamma funktioner som ekonomi, marknadsföring och ledning finns, på så vis kan vi effektivisera administrationen. Affärsmodellen är densamma – att vara bäst i Sverige på det vi gör! Och ambitionen är att växa.
Hur ser du på ägarbytet och din roll i företaget framöver? Hur påverkar det din vision för företaget
– Med nya starka ägare har företaget muskler att expandera. Och alla åtta bolag i Intoit Travel Group har frihet att utveckla och förädla sin särart så jag är övertygad om att bolaget är i trygga händer.
Vad innebär det för Tour Pacific att vara en del av Intoit Travel Group, och hur kommer det att påverka era kunder?
–Helt plötsligt har vi 50+ nya kollegor att utbyta erfarenheter och kompetens med. Vi kan också erbjuda våra kunder fler resmål och nya specialistkompetenser. Intoit har också en starkare köpkraft så vi får ta del av bättre avtal med våra leverantörer.
Vad var tanken bakom att öppna ett nytt kontor i Stockholm, och vad hoppas ni uppnå med den satsningen?
– Stockholm är ju den största marknaden i Norden och här finns en enorm tillväxtpotential för både Tour Pacific och andra bolag inom Intoit Travel Group. Här är det också lättare att rekrytera nya medarbetare. Med kontor i Göteborg, Helsingborg och Stockholm har Intoit Travel Group en bra geografisk spridning till gagn för både kunder, medarbetare och samarbetspartners.
Vilka möjligheter ser du för företaget när ni expanderar till Stockholm?
– Med en fast adress mitt i centrala Stockholm får vi en bra plattform att växa från. Vi har redan medarbetare som jobbar på distans och vi räknar med att ta marknadsandelar från konkurrenterna.
Kommer det att finnas några särskilda förändringar eller förbättringar i resor och paketresor som erbjuds när ni öppnar i Stockholm?
– Vi kommer närmare många av våra kunder. Resorna kommer att vara desamma, men vi får nya möjligheter att regelbundet ordna mindre kundevent i våra nya lokaler.
Hur ser du på den framtida konkurrensen inom resor och turism i Stockholm, och vad gör Tour Pacific unikt i detta sammanhang?
– Konkurrensen är stor i Stockholm, men jag är trygg med att vi kommer att lyckas med vår spetskompetens, blandat med det skånska lugnet.
Du säger att du älskar att jobba med resor och paketresor – vad är det som gör den processen så tillfredsställande för dig?
– Det är framför allt processen att skräddarsy en resa som jag uppskattar. Att skapa något unikt, där man tillsammans med kunden sätter ihop de olika komponenterna. Och sedan glädjen att efteråt få höra hur lyckat allt blivit!
Hur ser du på framtiden för resor och turism, särskilt med tanke på förändringar i branschen och globala trender?
– Den stora globala trenden är ökat intresse för svala resmål, så kallat coolcation. Förloraren på sikt tror jag blir Medelhavet med sina återkommande värmeböljor. På våra exotiska resmål är det nästan alltid 30 grader så de kommer även fortsättningsvis vara eftertraktade. Resebranschen måste investera i både personalens kompetens, så väl som i nya system och förenklade rutiner. Inom Intoit satsar vi stort på teknikutveckling och digitaliserar många av våra processer.
Vilka trender eller utvecklingar ser du som mest intressanta inom resesektorn just nu?
– Jag har varit inne på det tidigare, den stora trenden jag ser är att kunderna stannar längre tid på resmålet. Med pandemin blev man varse om att livet kan ta en snabb vändning så nu tar man tillfället att njuta av livet och upptäcka världen på ett annat sätt än förr.