Annons:

Premium

Lägre kundnöjdhet i hela resebranschen

Strejker, lågbemannade säkerhetskontroller, inställda tåg, resestrulet under 2022 och vintern sätter negativa spår i konsumenternas kundnöjdhet enligt Svenskt Kvalitetsindex 2023. Text: Janne Sundling

”En pressad ekonomi gör också att plånboksfrågor börjar konkurrera ut hållbarhetsdimensionen vid val av resesätt, vilket på sikt inte är bra för ett hållbart samhälle”

Svenskt Kvalitetsindex har artonde året mätt resenärers uppfattning om buss, tåg och flyg. Efter en vinter och vår med strejker i flygbranschen, väntetider i säkerhetskontroller, biljettstrul samt förseningar och inställda tåg ses nu breda nedgångar i resenärernas betyg. 

Nedgången gäller alla transportslag (buss, tåg, flyg). Ovan nämnda faktorer har spelat stor roll, men det är inte är hela förklaringen. Ett uppdämt resebehov efter pandemin har också pressat branschen.

De aktörer som får fortsatt goda omdömen känns igen sen tidigare. Högst upp bland de aktörer som deltar i studien kommer Vy bus4you, därefter MTRX, Vy flygbussarna och BRA.

– Det är ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång, konstaterar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. Det ska noteras att det finns många externa faktorer som påverkat kundupplevelsen negativt det senaste halvåret. Flera av dessa händelser ligger utanför aktörernas omedelbara kontroll, men påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation. Här har branschen överlag mycket att förbättra.
Den positiva effekt som sågs efter pandemin kan nu ha lett till ökade kundförväntningar på tillgänglighet och service. Det handlar inte längre bara om att ta sig från punkt A till B utan servicefrågor både före, under och efter resan har åter blivit viktiga. Detta är också en anledning till att branschen i stort tappar. 

”Flera av dessa händelser ligger utanför aktörernas omedelbara kontroll, men påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation”

De lägre betygen har också satt spår i kundernas förtroende och lojalitet – ökade kundkrav i kombination med återkommande störningar pressar hela branschen.

– Vi ser att frågor kopplade till förtroende och pålitlighet får lägre betyg än tidigare och att det får inverkan på framtida val, säger Calle Walmstedt, projektledare Svenskt Kvalitetsindex. För resenärer som reser i tjänsten konkurrerar inte bara de olika transportslagen med varandra utan resvalet konkurrerar numera även med möjligheten att jobba digitalt. Tröskeln att jobba hemifrån via digitala möten har blivit mycket lägre efter pandemin.

Kundernas lägre betyg kring imagefrågor och produktkvalitet har även ändrat synen på hållbart resande.

– När produktegenskaperna får lägre betyg, så kommer prisfrågan högre upp på kundernas agenda. En pressad ekonomi gör också att plånboksfrågor börjar konkurrera ut hållbarhetsdimensionen vid val av resesätt, vilket på sikt inte är bra för ett hållbart samhälle, säger Calle Walmstedt. 

Hållbarhetsfrågorna hamnar i skuggan av förseningar, strul och inställda avgångar. Det gäller alla färdmedel.

Andelen resenärer som har klagat eller haft anledning att klaga är betydligt större i tåg- och flygbranschen jämfört med bussbranschen. De flesta klagomål beror inte överraskande främst på förseningar eller inställda avgångar.

– Klagomålen är naturliga med tanke på de incidenter som har påverkat både tåg- och flygbranschen den senaste tiden, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex. 40 procent av respondenterna i denna studie har råkat ut för någon form av försening. Vi kan också se att flygresenärer har en lägre tolerans för förseningar än andra transportslag.

Några slutsatser från årets studie: 

• 4 av 10 har drabbats av förseningar i samband med resor

• 4 av 10 vill ha information vid förseningar på SMS

• 3 av 10 tycker att priset är den viktigaste aspekten vid val av aktör

• 2 av 10 anser att covid fortfarande påverkar valet av resesätt

Undersökningen är genomförd med hjälp av intervjuer av 2 265 svenskar under perioden 16 mars–24 april.