Annons:

Krönika: Resor är priset vi måste betala

Viruspandemin har skördat många offer i samhället, såväl bland företag som människor, och det är inte över på långa vägar. För många kommer det att få långvariga konsekvenser som är svåra att överblicka, och jag lider med alla som får sina livsverk och karriärer slagna i spillror. Samtidigt finns det något positivt med pandemin – man får tid att tänka, skriver Jan Borg, VVD Nordic Bench AB i en krönika.

Sådana här livsavgörande händelser i människans historia sätter igång olika krafter i samhället. Krafter som passar på att vinna mark med hjälp av den kris som pandemin är. Krafter som utnyttjar krisen för att driva utvecklingen åt ett viss ideologiskt håll. Förkämparna för miljön är en av dessa krafter. Jag är helt säker på att absolut alla förstår att vi människor håller på att förstöra planeten Jorden, och att vi måste minska eller till och med sluta användandet av fossila bränslen helt om vi ska ha en chans att överleva.  En grön omställning är en självklarhet, men när man utnyttjar pandemin för att förstärka människors skam till resor, då blir jag orolig. När man utnyttjar pandemin för att lägga ner flygplatser, då blir jag också bekymrad. Inte blir jag lugnare när man drar fördel av situationen genom att ifrågasätta både privata och affärsrelaterade resor med argumentet att det går lika bra att mötas digitalt. 

Varför valde miljöivrarna reseindustrin, och särskilt flyget, som slagpåse i miljödebatten?  Varför ge sig på en bransch som står för tre fyra procent av alla globala koldioxidutsläpp i stället för att fokusera på den tunga tillverkningsindustrin där problemet egentligen ligger. Jo, därför att det är enkelt och opportunistiskt utan att göra någon egentlig nytta i det stora hela. Om det nu är så viktigt att visa väljare och omvärlden hur bra vi är i Sverige beträffande vårt miljöansvar, varför inte i stället projektera till exempel Bromma flygplats till världens första centrala flygplats helt elektrifierad med enbart el-flygplan. Helt enkelt ett mer lösningsorienterat miljöarbete, inte lägga ner, inte skapa ytterligare skam för att man reser.

Att sluta resa är en fullständigt livsfarlig utveckling om vi lyfter blicken lite och tittar på människans historia. Resandet är en förutsättning för möten mellan människor, kunskap och förståelse för andra kulturer, och vänskapsband över alla gränser. I flera århundraden reste människan för att kriga och erövra. Nu reser vi för att upprätthålla fred, bekämpa fattigdom, för frihet och samarbeten. Det är när vi stänger gränser, blir mer nationella och tror att vi klarar oss bättre själva som det börjar bli direkt farligt, och det kan gå fort riktigt fort. Se bara vad fyra år med Trump har gjort med USA.

Att mötas digitalt är bara en nödlösning just nu, och i förlängningen enbart ett komplement till resandet. Självklart finns det många onödiga resor som kan ersättas med digitala möten, och enligt Nordiska affärsresenärer i vår senaste mätning är i genomsnitt 30 procent av deras resor innan corona möjliga att ersätta med digitala möten. Vi får dock aldrig tro att det går att leva och upprätthålla relationer i ett slags videospel. Det kommer enbart leda till ”vi och dom”, en ökad misstänksamhet mot andra, och i slutändan till konflikter – på mikronivå mellan människor och medarbetare, på makronivå mellan länder.

Jag väljer dock att tro på mänskligheten, och jag blir lite lugnare när Nordiska företag tydligt visar att de är mer realistiska och verklighetsbaserade än många andra som tror en massa saker nu förtiden. Tror en massa för egen vinning eller ideologi. I vår framtidsprognos för 2021 indikerar företagen en genomsnittlig minskning av affärsresebudgeten med 7-8 procent, vilket är en helt rimlig reaktion mot bakgrund av viruspandemin.

För mänsklighetens bästa måste vi låta människor resa så mycket de vill mellan städer, länder och andra kulturer, och inse att det är en förutsättning för såväl fred som att lösa problemet med de andra nittiofem procenten av koldioxidutsläppen både här hemma och globalt. Styrkan ligger just i att så många människor som möjligt kan resa. Förr i tiden var detta helt förbehållet det översta samhällsskiktet, och därmed fick alla andra människor tro och förhålla sig till vad andra godtyckligt berättade för dem, utan att själva se, höra, känna, uppleva och förstå. En ödesdiger utveckling som ligger bakom många historiska krig och konflikter. Det är enbart i mötet mellan människor som det kan skapas en långvarig positiv utveckling i alla sammanhang. Resandet är en förutsättning för detta, och är det nödvändiga priset mänskligheten måste betala för fred och planetens överlevnad.

Krönika: Jan Borg, VVD Nordic Bench AB

 

13 kommentarer

  1. Tomas: Visst måste tillverkningsindustrin jobba hårt med sina utsläpp, vilket man gör. Men flyget utgör 10 % av svenskens utsläpp, 1,1 ton per år och person. Det är till den totala nivån våra utsläpp måste ned, enligt forskarna! Sammanlagt för alla våra utsläpp. Och för att ha en chans att nå dit måste vi varje år minska våra utsläpp med 7-8%. Vi är inte i närheten av det ännu. Vi måste minska rejält inom alla sektorer.
  2. Anders: Ja, särskilt inom sektorn individuell rörelsefrihet, eller hur Tomas? Eller kanske rent av i alla sektorer som har med frihet att göra? Det var ju det receptet som var nödvändigt för att få människor att acceptera det politiska system som gick i graven i och med Sovjetunionens fall och som fortfarande håller länder som bl a Kina, Kuba, Nordkorea på "rätt köl". Det kan ju tyckas lite märkligt hur en del personer som antagligen inte arbetar i reseindustrin (för det gör du väl inte, Tomas?) känner att det är viktigt att lägga daglig tid på att skriva resefientliga kommentarer i en branschtidning som de flesta utanför resebranschen knappt känner till. Eller så kanske det inte är det minsta märkligt. Kanske pågår samma slags aktivitet i andra branshers branschtidningar? Jan Borgs artikel är välskriven och sätter fingret på något mycket viktigt. Tack för den, Jan!
  3. Johan: Jan sätter fingret på vilka risker vi omger oss med när vi slutar resa och träffa varandra. Väldigt väl formulerat.
  4. Jan O: Tomas... Man kan laborera med siffror och du får gärna visa var siffran 10 % kommer ifrån. Det stämmer att Sverige har en relativt större andel utsläpp från flyg av en enkel anledning, vi har en extremt ren energiproduktion. Flygets andel av CO2 4-5 % i Sverige jämfört med den globala siffran som är 2-3 %. Jömförelsevis stå t ex vägtransporter för 25 % och arbetsmaskiner 6 %. En annan viktig faktor är att de senaste 50 åren har koldioxidutsläppen per passagerarkilometer minskat med 70 procent och denna utveckling fortgår.
  5. Gösta: Tomas - om vi ska laborera med siffror, ska de vara korrekta. Inrikesflyget släpper ut 500 000 ton koldioxid per år och utrikesflyget från och till Sverige ytterligare 2 826 000 ton, totalt drygt 3,2 miljoner ton. Allt enligt siffror från Naturvårdsverket. Vi är 10 miljoner invånare, så din siffra ger tre gånger mer än de faktiska utsläppen. Om vi tittar på industrin så har Luleå kraftvärmeverk , Cementa på Slitefabriken, SSAB i Luleå, SSAB i Oxelösund AB och Preemraff i Lysekil, var och en - tre gånger så mycket utsläpp som hela inrikesflyget i Sverige. Tillsammans har dessa fem industrier, mer än dubbla mängden koldioxidutsläpp jämfört med allt inrikes- och utrikes flyg tillsammans, enligt siffror publicerade i Sveriges Natur. Så jag håller helt med Jan - resande är livsviktigt för vår utveckling och det är hög tid att släppa flygskammen och fokusera på de stora utsläppen!
  6. Tomas: "Svenska befolkningens totala klimatpåverkan från flyget står för för lika stora utsläpp som hela personbilstrafiken i Sverige." (enl Naturvårdsverket) Vet inte var ni får era siffror ifrån men läs mer här: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/ Det gäller att beräkna de reella växthuseffekterna av flyget, inte använda de som passar bäst just då. Och alla som följer nyhetsrapporteringen vet att företagen ovan jobbar hårt med att minska sina utsläpp.
  7. Tomas: Jag är inte emot flyg, men vi måste begränsa det. Entydig forskning visar det. Att stoppa huvudet i sanden går inte! Det är dags för nytänk! Erbjud inga kortresor med flyg, ge incitament att bara göra en längre resa typ var tredje år, fler resor med tåg, bättre utbud av resor i Skandinavien etc. I Tyskland finns sedan över 2 decennier Forum Anders Reisen med 130 anslutna researrangörer som alla förbinder sig att bara erbjuda hållbart resande. Varför finns inte det här? Varför skriver inte Travel News om så lysande initiativ? https://forumandersreisen.de/
  8. Gösta: Det intressant med siffror - min källa är den samma: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/ Dessa siffror gäller koldioxidutsläpp som ju är det man brukar jämföra och där ser man att inrikesflyg ger en halv miljon ton medan personbilar ger 10 miljoner och industri totalt 17 miljoner, i Sverige. Det finns en motsvarande för utrikes transporter
  9. Ronnie: Vi kommer fortsätta flyga, det är jag övertygad om. Men i stället för att flyga på sträckor som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Köpenhamn där det finns utmärkta alternativ i form av tåg (f ö borde sträckan Stockholm-Oslo byggas ut bums för smidigare tågtrafik) så borde vi fokusera flygandet på sträckor där det inte är hållbart att ta tåg eller för den del bil/buss. Hela övre Norrland t ex och stora delar av vår omvärld. Vi kommer aldrig kunna ta tåget till New York och troligt är att vi kommer vilja fortsätta flyga till Kiruna. Bromma flygplats är ett kontroversiellt ämne men denna flygplats hör inte hemma i ett modernt växande Stockholm. Vi har allt att vinna på att förstärka Arlanda och samla flygtrafiken där för att på allvar kunna konkurrera med Köpenhamn t ex. Kompletterande flyg i form av charter, lågpris och privatflyg kan flyttas till Skavsta (synd att alternativet Tullinge sedan länge är borta ur bilden).
  10. Jan Borg: Tack Tomas, du är en bekräftelse på att denna krönika behövs!
  11. Tomas: Men att flyget ger avsevärt mycket fler växthusgaser än CO2 är okontroversiellt. Hur mycket beror på olika saker bl a flyghöjd, men man brukar räkna med att dubbla utsläppen. Och inrikes minskade ju ordentligt redan innan pandemin - det är vårt flitiga utrikesflygande vi måste hantera. Med innovation och nytänk!
  12. Ylva F: Äntligen! Du sätter ord på det jag tänker. Tack Jan Borg!
  13. Per: Tomas! Du skriver att vi ska begränsa flygandet utomrikes och dra ner inom Sverige. Ok då har jag en fråga: Hur många till inom flygbranschen ska bli av med jobbet innan du är nöjd? Det är nämligen konsekvensen av ditt tänk. Ge mig ett procent tal , 30%?, 40% ?,70%? Jag skriver hur många till för pandemin har använts och används för att sparka människor som jobbar inom flygbranschen och då skall alltså enligt ditt tänk fler sparkas? Dessutom tåg. För att uppnå lönsamhet i tid så måste det vara ett snabbtåg med minst 400 km/h som hastighet för att det ska vara smartare tidsmässigt att ta det på sträckan Stockholm-Göteborg. Dagens politiker pratar om 250 km/h och det är dessvärre för långsamt.