Bakom kampanjen ligger företaget Nenda, ett startup-företag som precis skulle lansera sin första hotell-tv-pilot när Coronakrisen bröt ut och projektet ställdes in.
– Varje år åker miljoner svenskar på utlandssemester. De runt 30 miljarder kronor som annars hamnar i utlandet skulle nu, så snart det är möjligt, istället behöva spenderas på hotellnätter, konsertbiljetter, restauranger och idrottsevenemang här hemma i Sverige. Därför lanserar vi kampanjen #swemester2020, säger initiativtagare Carl Johan Barnekow på Nenda.
Det första hotellägaren som anslöt sig var John Sandh på Garpenbergs Slottshotell. Tillsammans började de undersöka intresset bland kända profiler och företag som har möjlighet att påverka många. Fler och fler har anslutit sig varje dag för att få Sveriges besöksnäring på fötter igen.
– Något så enkelt som att semestra hemma hela 2020 kan få oss alla och Sverige på benen igen mycket snabbare. Om man ställer sig bakom #swemester2020 lovar man att spenderas både vinter och sommar 2020 i Sverige. Vi uppmanar alla företag i besöksnäringen börjar använda hashtagen i sina erbjudanden och rabattkoder, säger John Sandh.
Några av företagen som ställt sig bakom initiativet är Petit Hotels, Martin Cervera och Stjärnurmakarna. Bland kända profiler märks namn som Peter Jöback, Magnus Hedman och Bingo Rimér.