Annons:

Jannica Grönqvist, ny president på SKÅL: – Jag är inne på Instagram 50 gånger om dagen

Resebemannings vd och grundare Jannica Grönqvist är ny president för SKÅL International Stockholm, dessutom firar hennes bolag tio år i reseindustrin.

”Hela mitt företag bygger på relationer och interaktivitet med resebranschen vilket till största del sker på sociala medier där Instagram, Facebook och LinkedIn är våra kanaler.”

Grattis Jannica Grönqvist, du blivit utvald till ny President för svenska SKÅL-klubben, varför valde de dig?

För jag hoppas och tror att de såg mig som mest lämpad att driva klubben.

Varför valde du att tacka ja?

För att jag personligen önskar att arbeta mer internationellt samt att få möjlighet att utveckla och förnya vår anrika klubb SKÅL International Stockholm. Att fånga upp fler personer inom turism branschen, som vill ha ett starkt nätverk runt sig attraherar mig

Vad är svenska SKÅL-klubben? 

SKÅL International är en förening för professionella inom rese- och turistnäringen som uppmuntrar till och skapar nätverk runt om i världen som startade 1933. Det började faktiskt med en resa till Sverige. Kort efter det att den första flyglinjen mellan Paris och Stockholm invigdes 1932, reste ett antal franska resebyråtjänstemän på en studieresa till Skandinavien. Välkomnandet i Stockholm ledde till många trevliga nya bekantskaper och en bestående vänskap. Med insikten om vikten av nära relationer med ett gemensamt mål, att utveckla och marknadsföra både nationellt och internationellt resande, beslutade de män som rest till Stockholm att grunda en permanent organisation, vars syfte var att i första hand skapa goodwill och vänskapsband inom rese- och transportnäringen runt om i världen. Det svenska ordet SKÅL som denna förening döptes till av fransmännen kom naturligt efter resan hit. Man kan undra varför!

Känner du press att ta över efter den tidigare, rutinerade presidenten i klubben? 

Nej ingen press utan mer en ära. Björn har gjort ett mycket bra jobb dessa 4 år som jag nu hoppas kunna föra vidare.

Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?

  • Älskar resebranschen
  • Envis entreprenör
  • Passion för människor

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

Säkert 50 gånger per dag! Hela mitt företag bygger på relationer och interaktivitet med resebranschen vilket till största del sker på sociala medier där Instagram, Facebook och LinkedIn är våra kanaler.

Om du får formulera en mening för att sälja in svenska SKÅL-klubben till någon inom rese- och turistnäringen, så skulle den vara: 

Välkommen till vår klubb SKÅL Internationell Stockholm för att utbyta erfarenheter, kontakter och trender inom turismbranschen i Sverige samt nå över 12 000 medlemmar i 96 länder. 

Ditt företag firar ett decennium, hur känns det?

Såklart helt fantastiskt! Det har verkligen gått i rasande fart och vi har fått uppleva så mycket som jag aldrig trodde när jag startade. Det fina förtroende vi har byggt upp med våra konsulter och kunder gör mig både stolt, glad och tacksam.  Det måste så klart firas, speciellt nu när pandemin även är över, fast det har hon själv hoppats många gånger under de senaste åren. Annars hade hon nog kastat in handduken för länge sen.

Hur fick du idén att starta Resebemanning?

Jag har själv arbetat som bland annat resesäljare och det var under den tiden som jag insåg att det fanns ett enormt tomrum att fylla inom Resebranschen. Att skapa en bemanningspool som kunde en resebyrås vardag med allt vad det innebar. Det är ju minst sagt ett brett yrke men jag tänkte att så svårt ska det väl inte vara. Så jag testade och nu står vi här 10 år senare. 

Dina viktigaste egenskaper som rekryterare och coach?

Lyhörd, kunnig och flexibel

Vilka lärdomar har du tagit med dig under dessa 10 år?

Att allt går att lösa med lite kreativitet och envishet!

Finns personalen kvar inom reseindustrin i Sverige?

Både ja och nej. Många har fått sluta som alla vet men många har även fått komma tillbaka nu när det vänt och vänder. ”Problemet” nu är att flera har hunnit testa nya branscher som oftast inneburit högre lön. För att få tillbaka kompetent och erfaren personal krävs en löneökning. Vi som bemanningsföretag strävar alltid efter att kunna erbjuda våra uthyrda konsulter en god lön med bra förmåner så som pensionssparande, försäkringar och friskvårdsbidrag. Personalen är det viktigaste vi har! 

Vad skulle få dig att sälja ditt företag och börja om med något nytt?

Jag är alltid öppen för nya idéer och har många på lager som jag gärna skulle testa! Men då krävs en seriös köpare som vill förvärva det vi nu har byggt upp under dessa 10 år. 

Hur ser situationen ut för dig som rekryterare att finna de personer som reseföretagen letar efter?

Det är vad vi gör hela dagarna så kunde vi inte det skulle vi inte finnas. Vi arbetar mycket aktivt med sociala medier och försöker vara så personliga vi bara kan vilket ha gett ringar på vattnet. I de allra flesta fall hittar de arbetssökande oss då de redan har hört gott om oss från någon fd konsult eller något företag som anlitat oss. Vi har helt enkelt flest ”rätta” kandidater 

Vilken är reseindustrin största utmaning i framtiden inom dina områden, personal? 

Det kommer nog krävas lönejusteringar uppåt för att få tillbaka den erfarna och kompetenta personalen. Även möjligheten att kunna erbjuda en flexibel arbetsplats med hemmakontor vid behov. Sen givetvis att hinna fylla på och utbilda nya i en jämn nivå, Det kommer helt klart bli en utmaning och omställning för resebranschen.

PRINT PRISLISTA 2015

Namn: Jannica Grönqvist

Titel: Grundare/ägare av Resebemanning

Familj: Jonas Axelsson (Sales Manager WebBeds) barnen Max & Hugo plus bonusbarnen Felix & Wilma 

Bor: Nacka

Senaste resa: Just i skrivande stund på Mallorca

Aktiva nätverk: SKÅL International Stockholm

Person inom reseindustrin du ser upp till och varför: Oj det var svårt. Jag tycker att alla, som har slitit under dessa år med pandemin och lyckats överleva, är hjältar. Heja oss!

Favorithotell: Grand Hotel Stockholm

Favoritreseapp: Covidbeviset i Kivra

Flygbolag som jag åker helst med: Bara det är Business så är jag nöjd!

Min drömresa: Jorden runt kryssning

Hit åker jag för att ladd batterierna: Fyra till sex veckor varje vinter till Oasis Yoga Resort på Koh Lanta, Thailan

Detta vet vi inte om dig: Utbildad Thaimassör

Kommentarer är stängda.