Annons:

Ledare: Jag gör som Janne Josefsson

Jag gör som Janne Josefsson. Jag korsförhör. Det ger mig en känsla av hur snabbt nya trender och nya aktörer som vi på TN skriver om når ut till den vanliga resenären. Slutsats: Det går ruskigt fort.

Jag gör som Janne Josefsson. Jag korsförhör. Dock inte makthavare, utan mina vänner som inte jobbar i resebranschen om deras resor. Inte så mycket om själva destinationen, kvaliteten på sandkornen på stranden eller hotellets restaurang. Nej, mer om hur de hittat resan och bokat den. Det ger mig en känsla av hur snabbt nya trender och nya aktörer som vi på TN skriver om når ut till den vanliga resenären. Slutsats: Det går fort, ruskigt fort.

Här är några axplock från den senaste veckans spaning.

• Mina goda vänner, som närmar sig 60-årsstrecket, bokade sin Birmingham­resa på Bravofly. De hade aldrig hört talas om sajten, men den sökte fram de överlägset bästa flygpriserna, och efteråt var de supernöjda. Slutsats: Utländska OTA-ers offensiv via metasök i Sverige har alla chanser att lyckas, så länge de levererar.

• Grannar som planerar att hyra hus vid Medelhavet med hela släkten rådfrågar mig. De har genom en jobbarkompis­ hört talas om en sajt där man online har kontakt med husuthyraren och där hyresgäster­ skriver recensioner, som uthyraren­ inte kan påverka. ”Kan det vara Airbnb?” undrar jag. Nä, det visar sig vara homeaway.com. Slutsats: Tror någon på allvar att det går att stoppa delningsekonomi-företagen som omkullstörtar den traditionella besöksnäringen?

• Här är jag mitt eget studieobjekt. Inför en jobbresa letar jag hotell i New York. Sittande på sommarställets veranda med mobilen i handen blir jag kär i Booking.coms och Hotels.coms appar. Så enkla att använda, ett välorganiserat överflöd av bilder­, information, lockande priser, recensioner, avbokning genom ett enda klick. Känns som jag håller världen i min hand. Boka hotell för 20 papp, inga problem! När jag sedan går in i jobbets onlinebokningssystem är gränssnittet så tråkigt  att klockorna stannar. Slutsats 1: Hotellen må hata Booking­ och Expedia, men resenären kommer aldrig att överge dem så länge inte hotellen själva blir lika duktiga i mobilen. Slutsats 2: Är alla andra självbokningssystems hotellbokning lika 1900-tal som HRG:s, då är det fara å färde.

Plus: Biljetterna till TN Studio går åt som smör i solsken.

Minus: När sonen åkte SJ:s nya snabbtåg till Oslo var det en timme försenat. Snabbt?

Kommentarer är stängda.