Annons:

Premium "Jag tror verkligen att konceptet kan påverka framtidens resande då det kommer till hur turister konsumerar upplevelser och rör sig bortom massresmål. I en tid där ensamhet ökar, finns också ett växande intresse för att resa på ett sätt som bygger relationer," säger Vincent Stark, Sverigechef på Huakai.

Huakai lanserar i Sverige: ”Vårt koncept passar ännu bättre här”

Svenskar reser gärna själva – men längtar efter gemenskap. Det är ett mönster som Huakai ser potential i. Med sociala gruppresor och hållbarhetsfokus hoppas det spanska reseföretaget nå unga vuxna i Sverige.

Det är något paradoxalt med många svenskars resvanor. Självständighet värderas så högt att
man gärna bokar biljett själv, reser själv – men väl på plats ändå längtar efter att dela
upplevelsen med andra. Det menar Vincent Stark, själv svensk samt Sverigechef för det i
Spanien grundade reseföretaget Huakai.

– I Sverige är personlig integritet och individualism viktigt. Det kan leda till att vi har färre
spontana kontakter med främlingar jämfört med många andra europeiska länder. Huakais
koncept har fungerat mycket bra i södra Europa, men vi tror faktiskt att Sverige passar ännu
bättre för det, menar han.

Konceptet Vincent Stark pratar om, skapat av Fernando Cerro och Roberto Castelli för fem
år sedan, bygger på sociala gruppresor för vuxna mellan 25 och 45 år. Med över 20 000
resenärer världen över och en position som marknadsledande i Spanien tar man nu
erfarenheten vidare norrut.

– Trenderna och behoven vi ser hos svenska resenärer, är att vi gillar att resa och uppleva
nya saker. Samtidigt blir det allt vanligare att resa ensam, inte minst för att komma runt
svårigheten med att koordinera en resa med vänner eller familj, säger Vincent Stark.
Det är alltså här Huakai kliver in. Modellen bygger på att under en och samma resa kunna
erbjuda friheten i att ge sig ut i världen på egen hand, tillsammans med andra.

– Att resa helt själv kan kännas lite otryggt, inte minst för kvinnor. Vårt upplägg ger en naturlig kontext för att träffa nya människor och dela upplevelser, vilket ofta leder till vänskaper för livet.

”Social travelling”, som Huakai kallar det, bygger också på samarbete med lokala
koordinatorer som inte bara leder gruppen utan även knyter ihop den. I Sverige lanserar
man med destinationer som Thailand, Ibiza och Formentera, utan att ha behövt justera
modellen.

– Det korta svaret på frågan om vi behövt anpassa vårt koncept eller våra destinationer för
att passa svenska resenärer, är nej. Men självklart vissa detaljer så som språk, administrativa
processer och valuta.

Samtidigt menar Vincent Stark att Huakai inte bara handlar om resor. Man bygger relationer
– och vill dra sitt ansvarsstrå till stacken.

– Vi beräknar koldioxidutsläppen från varje resa och klimatkompenserar genom
investeringar i projekt som förnybar energi och plantering av träd. Våra koordinatorer
utbildas dessutom i hållbarhet och respekt för lokal kultur och miljö.

I praktiken innebär det också en tydlig pedagogisk roll för koordinatorerna på plats. Vincent
Stark är tydlig med att de är nyckeln till att varje resa blir unik. Han beskriver det som en
”modern syn på destinationer, kultur och social interaktion”. Koordinatorerna berättar inte
bara historier, de ger bakgrund och förklaringar. Hela vägen från varför det är viktigt att inte
plocka snäckor från en strand till kutymen som gör att man använder höger hand i
Indonesien.

– Det handlar inte bara om regler, utan om att förmedla varför reglerna faktiskt finns. Varför
vi samarbetar med lokala guider och varför vi stöttar småskaliga, hållbara aktörer som delar
våra värderingar, säger Vincent Stark.

På kort sikt är målet med Huakais lansering att ”bygga ett svensk community” och etablera
varumärket bland unga vuxna. På längre sikt siktar reseföretaget på att bli ledande inom
äventyrsresor för svenska millennials – och marknadsledare i Europa till 2030.

– Vi börjar med att successivt välkomna fler svenska resenärer. Mycket handlar om att skapa
en så bra upplevelse att människor vill berätta om den för andra.

Relaterade artiklar