Annons:

Premium

Hon är “Årets ciceron” i reseindustrin 2024

Anna Näppä är Årets ciceron i besöksnäringen och reseindustrin 2024. Här svarar hon på Travel News klassiska enkät. Text: Viggo Cavling Foto: Staffan Westerlund

Grattis Anna Näppä, du vann utmärkelsen Årets ciceron i besöksnäringen och reseindustrin 2024, ett stipendium på 100 000 kronor. Hur känns det?

– Otroligt kul och det är en ära att ha fått detta pris.

Varför vann du tror du?

– Kompetensfrågan är väldigt stor och viktig för aktörer i besöksnäringen. Jag har studerat på arbetsgivarvarumärken både på företags- men även på branschnivå, som är en del i att försöka hitta lösningar på detta. Dessutom fokuserar jag på just medarbetarna, så det handlar inte om att försöka ta fram coola kampanjer och måla en bild som inte är sann. Det handlar om att skapa något autentiskt utifrån medarbetarnas perspektiv.   

Foto: Viggo Cavling

Ditt ämne är kompetensförsörjning inom reseindustrin. Varför valde du detta svåra ämne?

– Det kändes både utmanande och som ett område där det fanns, och finns, ett verkligt behov. Jag har tidigare erfarenhet av att jobba med employer branding, så jag brinner verkligen för dessa frågor.  

Du har skrivit avhandlingen “Building employer brands: The employee perspective”, vilka företag har du pratat med och vad sa de?

– Detta är såklart hemligt och ska hållas anonymt. Jag har ju också haft fokus på just medarbetarna och dessa kommer från många olika företag och organisationer. De företag som jag har pratat med brukar ändå säga att det kan kännas lite svårt att veta hur man ska börja jobba med employer branding, det känns ganska stort.

Hur ska reseindustrin lösa kompetensförsörjningen? (Stor fråga förstås, men svara så kort du kan.)

– En stor del i det hela är kopplat till just branschens (eller branschernas) erbjudande, status och attraktivitet.  Det finns en viss bild av hur det är att jobba i besöksnäringen, och den bilden är negativ, men inte heller helt sann. Tyvärr har fokuset legat på att det är stressigt och det är låga löner, men det är också utvecklande, dynamiskt, socialt och roligt! Sen får vi absolut fundera på hur vi kan jobba med de delar som inte funkar eller skulle kunna förbättras.

Tåg i Skottland.

Finns det andra länder där detta fungerar bättre? 

– Skottland kan man se som ett ställe där de har lyckats jobba med och höja statuset. Så där tänker jag att vi kan ta en del lärdomar ifrån.

Svensk turism utgör 2 procent av BNP, vad ska vi göra för att öka denna siffra?

– Svår fråga, som dessutom ska ta hänsyn till hållbarhetsfrågan och möjligheten till att kanske inte bara öka resandet, men hitta lösningar till hur vi kan göra det på bästa sätt.

Reseindustrins största utmaning? 

– Om jag utgår från mitt perspektiv, så handlar det mycket om just ekologisk hållbarhet och miljö, samt social hållbarhet och kompetensförsörjning.

Anna Näppä är Årets ciceron i besöksnäringen och reseindustrin 2024.

Namn: Anna Näppä

Titel: Universitetslektor i industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet

Familj: Man, 3 barn och en hund

Bor: i Luleå

Senaste resa: Champagne för att fira 10-årig bröllopsdag och vän som fyllde 40 

Favoritnyckeltal: det som ger rätt svar på rätt fråga

Favorithotell: Älskar gamla hotell med bra frukost, så svarar Elite-hotellen i Luleå och Umeå.  

Favoritreseapp: Tripadvisor

Flygbolag som jag åker helst med: Min plan är att försöka resa mer med tåg!

Favoritdestination: Italien

Min drömresa: Mauritius

Detta vet vi inte om dig: Melodisk dödsmetall är min absoluta favoritmusik, och Dark Tranquillitys Haven ger mig gåshud än idag!