Flyget, som tampats med lönsamhetsproblem under de goda åren, hamnade först i skottgluggen för konjunkturraset. Sterling gick omkull, SAS tvingas till nyemission för att överleva och LFV:s siffror har störtdykt och kommer nog att fortsätta göra så när SAS ställer ytterligare 14 plan på marken.
Flygets tuffa åtstramningar slår direkt mot GDS:ernas flygbokningar. Amadeus Scandinavia ser en kraftig nedgång.
– Den här nedgången liknar ingen tidigare. Det närmaste att jämföra med är efter 11 september. En skillnad är att då var det resebranschen som drabbades hårdast av alla industrier, nu är det en övergripande global nedgång, säger koncernchef Jan-Christer Egnefors.
Under den förra lågkonjunkturen i början på 2000-talet påverkades inte den totala flygtrafiken så mycket, eftersom ett stort antal lågprisflygbolag tog sig in på marknaden. Den här gången håller även lågprisflyget igen.
– Men det vi märker mest är att de traditionella nätverksbolagen konsoliderar och drar ner sitt utbud, säger Egnefors.
Den svenska resebyråförsäljningen sjönk med 11 procent under sista kvartalet.
För marknadsledande affärsresebyrån American Express Business Travel blev 2008 det bästa året någonsin totalt sett, men man kände av en vikande efterfrågan under sista kvartalet.
– Marknaden föll 10 procent under denna period. I januari och
februari har det varit ännu värre och jag blir inte förvånad om nedgången i resebranschen blir upp mot 20 procent i år, säger Nordenchef Kaveh Atrak.
Han tror inte att vändningen kommer i år.
– Kommer den 2010 så lär det bli framåt slutet på det året.
Ticket kände av lågkonjunkturen redan i början av 2008 och har lagt flera besparingspaket. Det senaste innebär att kostnaderna ska sänkas med 3 procent eller 12 miljoner.
Inom Ticket Affärsresor har 15-20 medarbetare varslats och förhandlingar pågår.
– Varslen beror på både en nedgång i affärsresandet och att vi centraliserat biljetthanteringen, säger Lennart Käll, koncernchef på Ticket.
Inom Ticket Privat sades 25-30 medarbetare upp redan i fjol och ytterligare några får gå i det nya sparprogrammet.
– Dessutom har vi till exempel sänkt koncernledningens löner med 10 procent och min lön med 15 procent och tagit bort ledningens bonus för 2008 och 2009. Får vi bra ersättning i goda tider måste vi också anpassa oss till nedgångar.
Resia, som länge varit kärringen mot strömmen med stora försäljningsökningar, fick slutligen känning av konjunkturnedgången i mitten av oktober, främst i privatsegmentet. Även där sägs personal upp, 20 stycken.
Noterbart är att internetresebyråerna inte har drabbats lika hårt som de traditionella resebyråerna och sitter still i båten.
Både Travellink och Travelpartner ligger kvar med samma säljstyrka som i fjol.
– Vi ökade omsättningen 30 procent under januari jämfört med förra året, men jag är mycket ödmjuk inför utmaningarna framöver, säger Peter Carlsson, vd på Travellink.
Travelpartner ökade sin omsättning med 65 procent i fjol – utan att anställa en enda ny resesäljare. Resebyråavdelningen omsatte dubbelt så mycket per anställd i november jämfört med samma tid samma året. Effektiviseringsarbete och automation är förutsättningar för detta och för det förbättrade resultatet.
– Hade vi varit en traditionell resebyrå och haft samma volym hade vi behövt vara 80 resesäljare. Nu är vi 18 inklusive en resebyråchef, säger vd Mattias Sesemann.
Flygets tuffa åtstramningar slår direkt mot GDS:ernas flygbokningar. Amadeus Scandinavia ser en kraftig nedgång.
– Den här nedgången liknar ingen tidigare. Det närmaste att jämföra med är efter 11 september. En skillnad är att då var det resebranschen som drabbades hårdast av alla industrier, nu är det en övergripande global nedgång, säger koncernchef Jan-Christer Egnefors.
Under den förra lågkonjunkturen i början på 2000-talet påverkades inte den totala flygtrafiken så mycket, eftersom ett stort antal lågprisflygbolag tog sig in på marknaden. Den här gången håller även lågprisflyget igen.
– Men det vi märker mest är att de traditionella nätverksbolagen konsoliderar och drar ner sitt utbud, säger Egnefors.
Den svenska resebyråförsäljningen sjönk med 11 procent under sista kvartalet.
För marknadsledande affärsresebyrån American Express Business Travel blev 2008 det bästa året någonsin totalt sett, men man kände av en vikande efterfrågan under sista kvartalet.
– Marknaden föll 10 procent under denna period. I januari och
februari har det varit ännu värre och jag blir inte förvånad om nedgången i resebranschen blir upp mot 20 procent i år, säger Nordenchef Kaveh Atrak.
Han tror inte att vändningen kommer i år.
– Kommer den 2010 så lär det bli framåt slutet på det året.
Ticket kände av lågkonjunkturen redan i början av 2008 och har lagt flera besparingspaket. Det senaste innebär att kostnaderna ska sänkas med 3 procent eller 12 miljoner.
Inom Ticket Affärsresor har 15-20 medarbetare varslats och förhandlingar pågår.
– Varslen beror på både en nedgång i affärsresandet och att vi centraliserat biljetthanteringen, säger Lennart Käll, koncernchef på Ticket.
Inom Ticket Privat sades 25-30 medarbetare upp redan i fjol och ytterligare några får gå i det nya sparprogrammet.
– Dessutom har vi till exempel sänkt koncernledningens löner med 10 procent och min lön med 15 procent och tagit bort ledningens bonus för 2008 och 2009. Får vi bra ersättning i goda tider måste vi också anpassa oss till nedgångar.
Resia, som länge varit kärringen mot strömmen med stora försäljningsökningar, fick slutligen känning av konjunkturnedgången i mitten av oktober, främst i privatsegmentet. Även där sägs personal upp, 20 stycken.
Noterbart är att internetresebyråerna inte har drabbats lika hårt som de traditionella resebyråerna och sitter still i båten.
Både Travellink och Travelpartner ligger kvar med samma säljstyrka som i fjol.
– Vi ökade omsättningen 30 procent under januari jämfört med förra året, men jag är mycket ödmjuk inför utmaningarna framöver, säger Peter Carlsson, vd på Travellink.
Travelpartner ökade sin omsättning med 65 procent i fjol – utan att anställa en enda ny resesäljare. Resebyråavdelningen omsatte dubbelt så mycket per anställd i november jämfört med samma tid samma året. Effektiviseringsarbete och automation är förutsättningar för detta och för det förbättrade resultatet.
– Hade vi varit en traditionell resebyrå och haft samma volym hade vi behövt vara 80 resesäljare. Nu är vi 18 inklusive en resebyråchef, säger vd Mattias Sesemann.
Chartern kan luta sig tillbaka på ett framgångsrikt 2008, men prognoserna inför sommaren varierar. Fritidsresor och Apollo har kommunicerat att de drar ner åtminstone 10 procent i kapacitet inför sommaren. Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar medger att bokningsläget inför sommaren är sämre än i fjol, även med hänsyn taget till ett lägre utbud. Men ingången under februari ligger på klart högre nivå än januari.
– Ränte- och skattesänkningar har bidragit till att försäljningen har tagit sig rejält. Vi har också varit offensiva med tv-kampanjer och butiksaktiviteter. För resmål som säljer dåligt försöker vi genomföra prissänkningar efter omförhandlingar med leverantörer.
Även Apollo har den senaste tiden sett en ökad efterfrågan som nästan ligger i nivå med förra året.
”De senaste veckorna ligger nästan i paritet med förra året. Så efterfrågan finns men är aningen senare än förra året”, skriver informationschef Kajsa Moström i en kommentar till enkäten.
Irritationen hos framför allt Fritidsresor är stor mot Ving som under hela vintern bedyrat att de inte ser någon minskad efterfrågan och att de inte drar ner kapacitet.
– Det är tydligt att vi påverkas av omvärldsfaktorer och det skapar trovärdighetsproblem när en spelare försöker ge en annan bild, säger Bassam El Mattar.
Men Ving står fast vid sitt budskap: ”Vi är beredda att minska volymen när vi ser att efterfrågan har minskat, vilket inte skett än”, skriver vd Eivor Andersson i en kommentar till enkäten.
I Vings ägare Thomas Cook Q1-rapport framgår dock att bokningsingången för sommarresorna i Norden är 24 procent lägre jämfört med samma tidpunkt 2008. Enligt Nordenchef Sam Weihagen är det dock inte Sverige som står för tappet utan Norge och Danmark. Han vill inte ange någon procentuell nedgång för respektive land. Vings Norgechef säger dock till TN att företaget, som har en nästan lika stor sommarförsäljning som svenska Ving, har en 20 procent lägre bokningsingång än toppåret 2008. Ska bokningssiffrorna gå ihop med Vings positiva tongångar för Sverige betyder det att raset i Danmark varit dramatiskt.
De tuffa tiderna för hotellen började märkas redan i höstas för lyxhotellsegmentet. Grand Hôtels försäljning sjönk med 10 procent i slutet på året och i år spås en fortsatt nedgång, om än ej lika kraftig. Scandics vd Frank Fiskers tror att marknaden kommer att backa 5-10 procent i år, men att Scandic ska tappa mindre. Bolaget var tidigt ute med ett sparpaket på 230 personer.
Även Rezidor i Sverige stramar åt personalstyrkan. Mindre spelare som Rica Hotels och Accor har hittills inte sagt upp personal. Accor, som är starka inom ekonomihotellsegmentet, tror försäljningen minskar 10 procent. Privatresenärerna och helgbesökarna har sviktat mest.
– Konjunkturen slår lika hårt mot oss som övriga hotellkedjor. Möjligen något mindre, eftersom vi ser att vi får affärsresenärer som tidigare bott på dyrare hotell, säger vd Stefan Lundin.
– Ränte- och skattesänkningar har bidragit till att försäljningen har tagit sig rejält. Vi har också varit offensiva med tv-kampanjer och butiksaktiviteter. För resmål som säljer dåligt försöker vi genomföra prissänkningar efter omförhandlingar med leverantörer.
Även Apollo har den senaste tiden sett en ökad efterfrågan som nästan ligger i nivå med förra året.
”De senaste veckorna ligger nästan i paritet med förra året. Så efterfrågan finns men är aningen senare än förra året”, skriver informationschef Kajsa Moström i en kommentar till enkäten.
Irritationen hos framför allt Fritidsresor är stor mot Ving som under hela vintern bedyrat att de inte ser någon minskad efterfrågan och att de inte drar ner kapacitet.
– Det är tydligt att vi påverkas av omvärldsfaktorer och det skapar trovärdighetsproblem när en spelare försöker ge en annan bild, säger Bassam El Mattar.
Men Ving står fast vid sitt budskap: ”Vi är beredda att minska volymen när vi ser att efterfrågan har minskat, vilket inte skett än”, skriver vd Eivor Andersson i en kommentar till enkäten.
I Vings ägare Thomas Cook Q1-rapport framgår dock att bokningsingången för sommarresorna i Norden är 24 procent lägre jämfört med samma tidpunkt 2008. Enligt Nordenchef Sam Weihagen är det dock inte Sverige som står för tappet utan Norge och Danmark. Han vill inte ange någon procentuell nedgång för respektive land. Vings Norgechef säger dock till TN att företaget, som har en nästan lika stor sommarförsäljning som svenska Ving, har en 20 procent lägre bokningsingång än toppåret 2008. Ska bokningssiffrorna gå ihop med Vings positiva tongångar för Sverige betyder det att raset i Danmark varit dramatiskt.
De tuffa tiderna för hotellen började märkas redan i höstas för lyxhotellsegmentet. Grand Hôtels försäljning sjönk med 10 procent i slutet på året och i år spås en fortsatt nedgång, om än ej lika kraftig. Scandics vd Frank Fiskers tror att marknaden kommer att backa 5-10 procent i år, men att Scandic ska tappa mindre. Bolaget var tidigt ute med ett sparpaket på 230 personer.
Även Rezidor i Sverige stramar åt personalstyrkan. Mindre spelare som Rica Hotels och Accor har hittills inte sagt upp personal. Accor, som är starka inom ekonomihotellsegmentet, tror försäljningen minskar 10 procent. Privatresenärerna och helgbesökarna har sviktat mest.
– Konjunkturen slår lika hårt mot oss som övriga hotellkedjor. Möjligen något mindre, eftersom vi ser att vi får affärsresenärer som tidigare bott på dyrare hotell, säger vd Stefan Lundin.