Annons:

Företagen som ger bästa servicen till resebyråerna

SAS, Malmö Aviation och Royal Caribbean ger bäst service till resebyråledet. Det tycker i alla fall resesäljarna som satte poäng på leverantörernas support i samband med Grand Travel Award-omröstningen.     TEXT: KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Avis, VisitDenmark och Royal Caribbean lyckades med konststycket att både knipa första-platserna i Grand Travel Award och samtidigt få högst poäng i respektive kategori i den kompletterande undersökningen om service och support till resebyråerna.
I övrigt kan konstateras att Grand Travel Award definitivt inte ger en gratisbiljett till förstaplatserna. Titta bara på Elite Hotels och Singapore Airlines, som vann Grand Travel Award mycket tack vare hög produktstandard och starka varumärken. När resebyråerna fick säga sitt om säljstödet hamnade de först på plats 28 och plats 23 av alla leverantörer, långt efter sina flyg- och hotellkonkurrenter. På samma sätt hamnar ettan i Grand Travel Award-klassen Bästa internationella hotellkedja, Marriott, först på plats 34 i listan. 
Högst poäng av alla leverantörer när såväl privat-, affärs-  och gruppresesäljarna fick säga sitt fick SAS, som inte hamnade i topp i Grand Travel Award, men tog hem storslam när det gäller service.  
– Det här är jätteroligt. Vi arbetar på ett helt annat sätt än för några år sedan, där våra åtta säljare har mer mandat och i större utsträckning lyssnar på resebyråernas önskemål, säger Anneli Nässén, försäljningschef återförsäljare på SAS.  
Grand Travel Award-vinnaren Malmö Aviation kom dock inte långt efter i poängskalan. Generellt är det också flygbolagen som dominerar när det gäller att charma säljarna, speciellt på affärsresesidan där fem av tio i topp är flygbolag.
På privatresesidan dominerar rederierna. På tio-i-topp-listan finns såväl Hurtigruten, Royal Caribbean som MSC Cruises. Norwegian Cruise Line har dock halkat efter konkurrenterna och kom först på plats 41. Hurtigruten, som i Sverige säljs både av Bengt-Martins och Hurtigruten själva, slog tvåan Royal Caribbean med knappa 0,03 poäng.
– Att vi är två företag som servar återförsäljarna har säkert bidragit till våra höga poäng. Vi arbetar båda hårt mot resebyråledet och sammanlagt ett tiotal säljare åker runt och bearbetar resebyråerna, säger Lasse Svensson, försäljnings- och marknadschef på Bengt-Martins.
Det enda landet som har tagit sig in på tio-i-topplistorna är Danmark. Liksom på Grand Travel Award slog Visit Denmark kollegorna på Visit Britain. Österrike hamnade långt ner i listan på plats 26 och Egypten tog jumboplatsen, nummer 43.
Visit Denmark satsar mycket energi på att vara aktiva och finnas på plats där det händer, oavsett om det handlar om TUR-mässa eller golftävlingar.
– Vi skickar ut mycket nyhetsbrev, ordnar studieresor och får in många samtal från resebyråer. Här är vi noga med att vara snabba med att svara på frågor, säger vd Andréas Näsman.
Han menar att arbetsstyrkan på nio personer är främsta nyckeln till framgång.
–  Vi är glada och vill gärna bjuda på lite extra. Det handlar om att leva upp till vår slogan ”Se livet från den danska sidan.”
Kollegorna på Egyptiska turistrådet har uppenbarligen inte lyckats lika väl. De fick en jumboplacering både bland turistländerna och totalt sett av alla leverantörer.
Resesäljarna verkar mindre nöjda med servicen från hotellen. Den enda hotellkedjan som letade sig in på någon av topplistorna var Clarion Hotels/Choice. 
När det gäller hyrbilar fortsätter Avis att prenumerera på förstaplatser. Liksom i Grand Travel Award kammade de hem första platsen bland hyrbilarna, dock först på plats tolv på den totala listan.

Kommentarer är stängda.