Annons:

Flygbolag börjar använda ny platstjänst för felhanterat bagage

En uppdatering av Apples spårningsenhet AirTag gör det snart möjligt att aktivera och dela en ny platstjänstfunktion med 15 olika flygbolag.

Få saker är lika irriterande när man landar efter en flygresa, som att inse att bagaget blivit borttappat. De stora problem som uppstod under pandemin är förvisso ett dåligt minne blott, men enligt SITA – en IT-leverantör som primärt arbetar med flygplatser och flygbolag – felhanterades 6,9 väskor per 1 000 passagerare under 2023. Bland dem rapporterades omkring 5 procent försvunna eller stulna.

Apple lanserar nu en ny funktion i sin produkt AirTag för att underlätta vid just en sådan situation. Den gör det möjligt för kunder att aktivera platstjänst och dela var spårningsenheten befinner sig med tredje part, såsom exempelvis flygbolag. 

Inledningsvis är det 15 flygbolag som accepterar funktionen: Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic och Vueling. 

Passagerare som reser med dem och har fäst en AirTag på sitt bagage kan vid eventuell felhantering dela dess plats med flygbolaget. Via appen Hitta genereras en länk som leder till en hemsida med en interaktiv karta där flygbolaget kan se AirTag:ens plats. 

Den nya funktionen, som i betaversion finns tillgänglig över hela världen, ingår i programuppdateringen för iOS 18.2 vilken är planerad för december. 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna