De senaste åren har piloter, särskilt i nordöstra Europa, märkt att GPS-navigeringen visar felaktiga positioner eller slås ut helt. Misstanken faller osökt på Ryssland och dess hybridkrigföring. Problemen har ökat över tid och drabbar också andra sektorer beroende av GPS-positionering.
Nu är det ju inte så illa att piloter blir helt vilse utan GPS. De har minst två bra backupsystem och såvitt känt har inga allvarliga incidenter inträffat till följd av störningarna.
Men alla vi som dagligen nyttjar GPS i våra mobiler eller bilar inser kanske vad det skulle betyda om systemet inte fungerar. Tekniken att manipulera systemet har använts av militären för att sänka precisionen för att inte ge fienden meterexakta måldata.
Nu har Federal Communications Commission tröttnat på störningar av de globala satellitbaserade navigationssystemen, berättar AIN.
”Även om GPS är oersättlig för vår ekonomiska och nationella säkerhet utgör det en enskild verksamhet som är sårbar för störningar från våra fiender”, skriver FCC och startar en utredning som ska presentera hållbara alternativ.
FCC presenterar några potentiella lösningar som kan erbjuda PNT (positionering, navigering och tidgivning). Ett är andra satellitsystem i låghöjdsbana som Elon Musks Starlink eller Amazons Kuiper. Iridium, Zona eller TrustPoint lyfts fram som andra alternativ som erbjuder PNT.
Som markbaserade hållbara alternativ med stark signal nämns tv:s marknät och det gamla väletablerade LORAN (long range navigation) som bygger på synkrona radiosignaler från stationer på stort avstånd från varann.
FCC påpekar också många aktörer utvecklar alternativ till GPS, till exempel Kina och Ryssland.