Tillväxten har varit stor i Etraveli. På två år har bolaget gått från närvaro i sju till 40 länder. Bruttoomsättningen senaste rullande tolv-månaders-perioden är 10 miljarder kronor. Och Anders Kedert, operativ chef, räknar med att tillväxten fortsätter.
– På kundtjänst är vi i dag cirka 200 personer, varav 100 i Indien och 100 i Norden. Innan 2016 är slut kommer vi att vara över 300, säger Anders Kedert.
Sedan i juni 2015 har Etraveli ett avtal med ett bolag i Indien, som man har outsourcat delar av sin kundtjänst till.
– Vi sa från början att vi ville ha 15 agenter, och att vi skulle utvärdera efter tre månader. Men redan efter en vecka beställde vi 50 till.
Nu går Etraveli ut i en rekryteringsoffensiv, både Sverige och i Indien. I Sverige räknar bolaget med att anställa drygt 50 personer. Den största gruppen av dessa ska vara resesäljare till kundtjänsten.
– För att kunna jobba med det måste du ha minst motsvarande Trac-utbildning och kunna de stora GDS-systemen. Man ska prata något av de nordiska språken, engelska och gärna något stort europeiskt språk.
Just nu säljer Etraveli klart över budget, säger Anders Kedert.
– Alla i organisationen är glada över det, utom jag som ska anpassa kundservicen efter det, säger Anders Kedert med ett skratt, och fortsätter:
– Vi vill undvika att hamna i den olyckliga utvecklingen att vi måste bromsa för att vi inte hinner skruva upp organisationen.
Camilla Nygren, ansvarig för bolagets samarbeten i Indien, berättar också man anställer fler i Indien än i Sverige, och räknar därmed att kostnaden per order kommer att minska.
– En agent i Indien kostar ungefär en tredjedel av en agent i Sverige, säger Anders Kedert.
Men det är inte bar kundservicen som växer. I Sverige kommer Etraveli även att anställa it-utvecklare, analytiker och säljare. Bolaget tittar också på att före sommaren eventuellt öppna i fler länder i Europa.
Frågan är hur bråttom det är med rekryteringarna.
– Ju förr desto bättre, säger Anders Kedert.
En kommentar