Annons:

Debatt på Tur: Vem ska betala för konkurserna?

Ett pärlband av konkurser orsakade kollektiv skrämselhicka ifjol. - När ett flygbolag går omkull påverkas hela branschen. Men vem tar notan? frågar Eva Moen Adolfsson, vd på Resia Travel Group, en av fyra tunga aktörer som diskuterar framtiden på Tur 2013.

På framtidsseminariet Future, som markerar upptakten till TUR 2013, möts fyra skarpa branschprofiler:

  • Eva Moen Adolfsson, resebyråbranschens okrönta drottning och Årets chef på Grand Travel Award 2011. Resia har fem gånger utsetts till Sveriges bästa affärsresbyrå.
  • Ralph Axelson, entreprenör som bröt marken för reseförsäljning på nätet. Vd för Etraveli med tio varumärken som omsätter 6,5 miljarder kronor. Årets Chef 2008.
  • Torborg Chetkovich, koncernchef för Swedavia, som driver elva flygplatser bland annat Arlanda, Landvetter och Sturup. Har också 20 års erfarenhet av spårbunden trafik.
  • Anders Nissen, koncernchef för Pandox, hotellfastighetsbolag med 120 hotell i tio länder. Hotellportföljen, värd 24 miljarder kronor, har ökat 22 gånger sedan börsintroduktionen 1997.

Utfrågare och debattledare på Future är journalisten och författaren Carin Hjulström, programledare i tv. Och precis som i ett populärt tv-program är den centrala frågan: Vart är vi på väg? Hur definierar panelen de viktiga trenderna? Vilka är möjligheterna, vilka är hoten?
Krisen inom flygbranschen går förstås inte att komma ifrån. Under 2012 gick fyra större flygbolag (Cimber Sterling, Skyways, Spanair, Malev) i konkurs och två jättar (SAS och American Airlines) skakades i grunden.
– Vi måste se på följdverkningarna och fråga oss vem som egentligen ska ta risken, säger Eva Moen Adolfsson.
– När ett flygbolag går omkull drar det med sig så mycket annat. Vi i resebyråledet drabbas, hotell och hela destinationer drabbas. Flygbolagen lämnar inga garantier. Kan vi ha det så?
Lisa Callert, mässansvarig för Tur 2013, hoppas på en livlig och spännande debatt kring de gemensamma framtidsfrågorna.
– Vi såg ett enormt intresse kring fjolårets Future och hoppas, självklart, på lika bra uppslutning i år, säger hon.
– Vår ambition är att lyfta de utmaningar branschen står inför, belysa svårigheterna men också visa möjligheterna. På så vis hoppas vi att Future ska fungera som en inspirationskälla för alla inom rese- och turistnäringen.
Seminariet äger rum i Svenska Mässans Kongresshall, onsdagen 20 mars.

Kommentarer är stängda.