Annons:

De revanschsugna erövrade affärsrese-diplomen

Resia och Radisson SAS tog båda revansch när affärsresepriset Business Travel Award delades ut för tredje året i rad på TUR-mässan.– Vi har varit väldigt taggade att vinna igen, för vi kan ju inte tänka oss att någon annan ska kunna vara en bättre affärsresebyrå än vi, sade Resias vd Eva Moen Adolfsson vid prisutdelningen.

I de tuffa konjunkturstiderna behövs ljusglimtar – och  SBTA:s årliga travel manager-lunch bjöd på flera av den varan.
Lunchen i östra tornet på Hotel Gothia Towers ägde rum exakt då vårdagjämningen inträffade. Fem minuter efter detta ögonblick var det åter dags för utdelningen av de fem priserna i Business Travel Award.
– Affärsresandet är ryggraden i den svenska rese- och turistnäringen. Då är det självklart att de leverantörer som är bäst på att ge vad affärsresenären och kundföretaget vill ha ska premieras, sade Travel News chefredaktör Katarina Myrberg.
Priset delas ut av Travel News, SBTA och Resegeometri och till grund för det ligger den omfattande marknadsundersökningen Nordic Business Travel Barometer. I år deltog 1 000 svenska affärsresenärer och 1 300 beslutsfattare i undersökningen, vilket ger ett gediget underlag för priset.
Gladast av alla pristagare var Resias vd Eva Moen Adolfsson, som strålade som en sol när hon steg upp på scenen. Resia utsågs till Bästa affärsresebyrå premiäråret 2007, men tappade segern i fjol till Ticket Affärsresor.
Ticket tog dock nederlaget med gott mod och vd Dag Tveterås gav Eva Moen en bamsekram.
– Det här var ju alldeles forferdeligt, sade han på klingande norska och med ett stort leende.
 Radisson SAS, som blev tvåa i förra årets omröstning efter Elite Hotels, återfick också förstaplatsen som Bästa hotellkedja . Undersökningen visar att det som affärsresenärerna uppskattar hotellkedjan mest för är deras specialtjänster för just affärsresenärer, hög hotellstandard och högt värderad internetservice.
Ytterligare tre rutinerade vinnare fick ta emot pris för respektive kategori. Handelsbanken utsågs till Bästa betaltjänst, Europcar prisades som Bästa hyrbilsföretag och ingen flygkonkurrent kunde utmana Malmö Aviation som blev Bästa flygbolag.
Vd Bengt Roswall, som tidigare under året utsetts till Årets chef i Resebranschen, var självklart på plats. Trots att huvudkontoret i Malmö är fyllt av utmärkelser – bland annat nio diplom från Grand Travel Award för Bästa inrikesflygbolag/transportör – såg Roswall lika glad ut som alltid.
Malmö Aviation fick högsta betyg för sin punktlighet, service och sitt bemötande. Roswall hävdade dock att flygbolaget kan bli ännu bättre.
– Just nu har vi 319 åtgärder som vi jobbar med i bolaget där vi kan bli ännu bättre.
REDAKTIONEN

Kommentarer är stängda.