Bäst på hållbarhet i den svenska resebranschen är SJ, enligt Sustainable Brand Index. Tågoperatören kommer på åttonde plats av totalt 265 varumärken som rankas.
Näst bäst i branschen är Scandic på plats 20, som därmed slår konkurrenten Clarion som är tredje bäst med en 25:e plats.
Allra sist på listan hamnar Ryanair.
Listan resulterar i ett antal pressmeddelanden. Scandic skriver till exempel att ”vi behåller vår position som det mest hållbara varumärket i hotellbranschen”. Och Fritidsresor, som med plats 104 rankas högst av charterarrangörerna, skriver att varumärket utsetts till ”Sveriges mest hållbara reseföretag”.
Frågan är vad indexet egentligen mäter. Nordic Choice Hotels placerar sig på plats 40. Det kan jämföras med fyra av bolagets varumärken – Clarion, Quality, Clarion Collection och Comfort – som kommer på platserna 25, 27, 37 respektive 57. Det skulle betyda att Comfort är väldigt mycket sämre än systerkedjan Quality, samt att Clarion är bättre än Clarion Collection. Det är fel, varumärkena inom Nordic Choice ligger på ungefär samma nivå.
Förklaringen ligger i att undersökningen utgår från enkäter med kunderna, där de tillfrågas om vad de tror om varumärkenas arbete med hållbarhet. Indexet mäter alltså inte hur varumärkena faktiskt presterar.
Reseföretagens placering på listan
8 SJ
20 Scandic
25 Clarion
27 Quality
37 Clarion Collection
40 Nordic Choice Hotels
43 Arlanda Express
56 First Hotels
57 Comfort Hotels
64 Elite Hotels
66 SAS
75 Flygbussarna
83 Radisson Blu
84 Best Western
104 Fritidsresor
112 Ving
145 Apollo
159 Lufthansa
188 Park Inn
190 Hertz
192 Norwegian
194 Solresor
203 Europcar
207 British Airways
265 Ryanair
En kommentar