Annons:

Premium

Därför skrotas Airtours till förmån för Sunweb

”Vi tror att många svenskar vill spendera pengar på sin semester, men de vill ändå ha en prisvärd resa. De ska inte behöva betala överpriser för att äta svenska köttbullar och hänga med Bamse

Airtours började som en resebyrå i Stockholm 1998. Ganska snabbt fick man en IATA-licens och möjlighet att skriva ut flygbiljetter. Inriktningen från början var cityresor. Där blev man snabbt marknadsledande. Efter fem år började man med charterresor till Grekland och tolv år efter starten nådde man milstolpen 100 000 resenärer på ett år. Där står företaget och stampar än idag. Men planen är att växa rejält med det holländska bolaget Sunweb som förvärvade Airtours 2022. Travel News beräknade köpesumma till 50 miljoner, något som avfärdades av alla inblandade. Då var målet att inom fem år bli en av landets tre största researrangörer. Det är fortfarande målet. Man ska alltså minst tredubbla antalet resenärer. Det låter tufft, men i Danmark har Sunweb redan lyckats med detta. Där är man just nu nummer tvåa efter Spies, alltså Nordic Travel Leisure Group. 

Stefan Chatzopoulos, grundare och VD för Airtours, går in i rollen som Country Manager.

Det finns flera vägar mot målet. Ett av dem är man stolt över:

– Vi inför en lägsta-pris-garanti. Vi är först med detta. Ingen annan operatör i Sverige har detta erbjudande, säger Stefan Chatzopoulos. 

Hittar kunden ett lägre pris så får hen en rabattcheck på 1000 kronor att använda på nästa charterresa plus mellanskillnaden tillbaka på den redan bokade resan.  Man ska alltså hitta hotellpris och en flygbiljett som är billigare än den man hittar på Airtours hose n … förlåt vi menar förstås Sunwebs svenska hemsida. 

– Vi vill vara en utmanare på den svenska resemarknaden. Vi har även andra fräscha grepp. Det är en styrka att vi inte äger några hotell eller flyg. Det är kunderna som styr oss. De andra operatörerna vill styra kunderna till sina hotell på vissa destinationer. Men tänk om folk inte vill åka dit. Att inte äga hotell ger oss mer flexibilitet, vi kan skapa resor till de platser som människor faktiskt vill resa till, säger Stefan Chatzopoulos.

Sunweb

Han ser Sunweb som en mix mellan en OTA och en researrangör. Schmarter – en smartare charter kommer vara huvudbudskapet!

Exakt när detta nya budskap förmedlas till det svenska folket vill Stefan Chatzopoulos inte berätta i detalj. Men räkna med en bombmatta med reklam efter julafton. Och rejält med reklamfilmer på tv och i sociala medier. 

Man inför också mer flexibla bokningsregler. 

– Du ska kunna göra en ombokning gratis senast sex veckor före avresa. Många vill boka sin semester tidigt och få ett bra pris, men vet inte riktigt om de får ledigt från jobbet då. Det fixar vi, säger Stefan Chatzopoulos. 

Köper du till Premium så får du omboka biljetten upp till två veckor före avresa. Ännu ett exempel på researrangörens nya moderna flexibilitet, enligt Stefan Chatzopoulos.

I Europa går Sunweb bra och har god lönsamhet med en vinst på över 20 miljoner euro. I Sverige är det något tuffare. En cocktail med hög inflation, minskad köpkraft och svag svensk krona fick många svenskar att hålla hårt i plånboken förra året. 

– Vi tror att många svenskar vill spendera pengar på sin semester, men de vill ändå ha en prisvärd resa. De ska inte behöva betala överpriser för att äta svenska köttbullar och hänga med Bamse, säger Stefan Chatzopoulos, men vill inte peka finger på någon specifik researrangör. 

Tack vare Sunweb får bolaget nu tillgång till de bästa fyr- och femstjärniga hotellen. Det fick man inte när “bara” var Airtours. 

– Vårt utbud på exempelvis Kanarieöarna och Mallorca ser annorlunda ut nu än tidigare. Vi är mycket mer attraktiva för våra kunder. Det kommer när man är del av en större organisation. Ta östra Kreta och Heraklion, där har vi nu de bästa hotellen, det hade vi inte tidigare.

Sunweb ska erbjuda de bästa priserna, men det blir inget budgetresande. Det är lägsta pris, men inte lågpris. Det kommer finnas reseledare på destinationerna, men alla kommer inte att tala svenska. Vill du prata svenska blir det digitalt, dock är dessa i tjänst 24/7. Välkomstmöten försvinner också och ersätts med information i mobilen och mejl.   

Sunweb ägs idag av det svenska riskkapitalbolaget Triton. Bolaget startades av holländaren Joost Romeijn som började med studentresor för över 35 år sedan. För några år sedan fick dåvarande vd Mattijs Ten Brink sparken och ersattes av den svenska styrelseledamöten Lars Löfgren med ett långt förflutet på Ving. Han blev en tillfällig lösning och är nu ersatt av Mieke De Schepper. Enligt Stefan Chatzopoulos har strategin inte påverkats av vd-karusellens rörelse. När  riskkapitalbolaget Triton planerar att sälja Sunweb är osäkert. 

– Det måste du fråga dem om. Jag har inte den kunskapen och ska inte ha det heller, säger Stefan Chatzopoulos. 

Att det kommer att bli en försäljning är självklart. Det ligger i riskbolagets DNA att tillgångar ska kapitaliseras – efter en rejäl värdeökning.

Det är förstås en smula sorgligt att varumärket Airtours försvinner tycker Stefan Chatzopoulos, men att fortsätta som en mindre lokal svensk researrangör hade varit mycket svårt. Stora globala muskler krävs när man förhandlar med flygbolag och ska hitta de bästa hotellen. 

– Vi har mer buying power nu än tidigare. Dessutom finns det en stor trygghet med Sunweb. Det är svårt att vara en liten aktör om man inte är tydligt nischad. Speciellt på den svenska marknaden som är en av tuffaste i världen, avslutar Stefan Chatzopoulos.