Tänk att en HUNDRADEL kan betyda så mycket!
Glädjen när den minimala marginalen tippar över till din fördel gäller inte bara friidrottsstjärnor – utan lika mycket resebranschens Grand Travel Award-vinnare.
För det var verkligen marginalernas afton när Grand Travel Award åter intog Grand Hôtel i mitten på februari. Uppladdningen inför prisutdelningen var ultimat. 400 gäster deltog i årets Travel News Studio med förre utrikesministern och fredsmäklarveteranen Jan Eliasson som seminariets clou. Sedan anslöt ytterligare 300 gäster till vinet och maten i den förgyllda Spegelsalen innan det var dags för prisutdelningen i Vinterträdgården.
Programledare för kvällen var en charmerande Kristin Kaspersen, med egen erfarenhet från resebranschen genom jobb som flygvärdinna på Transwede.
Hon chockstartade prisutdelningen med den kanske största överraskningen bland vinnarna: SAS utsågs till Bästa flygbolag Europa och publiken applåderade frenetiskt. Men segern var hårfin, endast en hundradel före Finnair som i det närmaste prenumererat på förstaplatsen under större delen av 00-talet.
Kanske värmde applåderna SAS marknads- och försäljningsdirektör Lasse Filipson lite extra med tanke på krisrubrikerna runt flygbolaget. Liksom övriga vinnare var SAS inte informerade om utgången av omröstningen på förhand.
– Vi är vana att kämpa och tar inget för giv-et, men vi är väldigt glada, sade han till Travel News efteråt uppe i First Lounge där alla vinnare fick smutta på champagne.
Däremot trodde han inte att segern berodde på att de 600 röstande resesäljarna tycker lite synd om SAS.
– Här tycker inte någon synd om någon. Det här priset måste man förtjäna. Det handlar om lojalitet, konstaterade han bestämt.
Kvällens skräll kom när Clarion för förs-ta gången någonsin tog hem segern i klassen Bästa hotellkedja Sverige. Även här hängde segern på marginalen, en hundradel före Elite Hotels som vunnit de två föregående åren. Clarions satsning med nya hotell på löpande band verkar imponera på resebranschen.
– Det här trodde vi aldrig, för ni sa ju ingenting innan, log marknads- och försäljningsdirektör Riita Åberg när hon mötte TN efteråt.
Nej, varför skulle vi det? Det blir ju inte så spännande då.
Riita missade dock lite av den övriga prisutdelningen för hon var tvungen att ringa till hotellkedjans ägare Petter Stordalen och berätta den glada nyheten.
Årets revansch stod Hilton för. Förra året var det Marriott som drog det längsta strået, men i år när Hiltongänget fått i gång sin försäljningsstyrka i Sverige igen var det Johan Wretenheim från Hilton som tog emot diplomet från Kristin Kaspersen.
Glädjen när den minimala marginalen tippar över till din fördel gäller inte bara friidrottsstjärnor – utan lika mycket resebranschens Grand Travel Award-vinnare.
För det var verkligen marginalernas afton när Grand Travel Award åter intog Grand Hôtel i mitten på februari. Uppladdningen inför prisutdelningen var ultimat. 400 gäster deltog i årets Travel News Studio med förre utrikesministern och fredsmäklarveteranen Jan Eliasson som seminariets clou. Sedan anslöt ytterligare 300 gäster till vinet och maten i den förgyllda Spegelsalen innan det var dags för prisutdelningen i Vinterträdgården.
Programledare för kvällen var en charmerande Kristin Kaspersen, med egen erfarenhet från resebranschen genom jobb som flygvärdinna på Transwede.
Hon chockstartade prisutdelningen med den kanske största överraskningen bland vinnarna: SAS utsågs till Bästa flygbolag Europa och publiken applåderade frenetiskt. Men segern var hårfin, endast en hundradel före Finnair som i det närmaste prenumererat på förstaplatsen under större delen av 00-talet.
Kanske värmde applåderna SAS marknads- och försäljningsdirektör Lasse Filipson lite extra med tanke på krisrubrikerna runt flygbolaget. Liksom övriga vinnare var SAS inte informerade om utgången av omröstningen på förhand.
– Vi är vana att kämpa och tar inget för giv-et, men vi är väldigt glada, sade han till Travel News efteråt uppe i First Lounge där alla vinnare fick smutta på champagne.
Däremot trodde han inte att segern berodde på att de 600 röstande resesäljarna tycker lite synd om SAS.
– Här tycker inte någon synd om någon. Det här priset måste man förtjäna. Det handlar om lojalitet, konstaterade han bestämt.
Kvällens skräll kom när Clarion för förs-ta gången någonsin tog hem segern i klassen Bästa hotellkedja Sverige. Även här hängde segern på marginalen, en hundradel före Elite Hotels som vunnit de två föregående åren. Clarions satsning med nya hotell på löpande band verkar imponera på resebranschen.
– Det här trodde vi aldrig, för ni sa ju ingenting innan, log marknads- och försäljningsdirektör Riita Åberg när hon mötte TN efteråt.
Nej, varför skulle vi det? Det blir ju inte så spännande då.
Riita missade dock lite av den övriga prisutdelningen för hon var tvungen att ringa till hotellkedjans ägare Petter Stordalen och berätta den glada nyheten.
Årets revansch stod Hilton för. Förra året var det Marriott som drog det längsta strået, men i år när Hiltongänget fått i gång sin försäljningsstyrka i Sverige igen var det Johan Wretenheim från Hilton som tog emot diplomet från Kristin Kaspersen.
Fritidsresor fick rekordhögt snittbetyg och brädade charterkonkurrenterna rejält, medan Avis för 18:e året försvarade förstaplatsen. Här var den där hundradelsmarginalen inte på tvåan Europcars sida.
Allra nervösast var nog ändå de tre nominerade resesäljarna som alla kommit till Stockholm och fick beträda scenen sist av alla. Vinnaren blev Sandra Abrahamsson på Carlson Wagonlit från Sundsvall, som klokt nog tagit med sig en egen hejarklack från Sundsvallskontoret. När champagnen i First Lounge druckits upp och vinnarbilden tagits fortsatte Sandra och hennes vänner att fira – tillsammans med alla övriga vinnare och gäster.
En kväll att minnas hela året. Och kanske var det som en resebyråchef sa: den bästa Grand Travel Award någonsin.
Allra nervösast var nog ändå de tre nominerade resesäljarna som alla kommit till Stockholm och fick beträda scenen sist av alla. Vinnaren blev Sandra Abrahamsson på Carlson Wagonlit från Sundsvall, som klokt nog tagit med sig en egen hejarklack från Sundsvallskontoret. När champagnen i First Lounge druckits upp och vinnarbilden tagits fortsatte Sandra och hennes vänner att fira – tillsammans med alla övriga vinnare och gäster.
En kväll att minnas hela året. Och kanske var det som en resebyråchef sa: den bästa Grand Travel Award någonsin.