Över 650 festglada gäster minglade och njöt av det dignande buffébordet i kristallkronornas sken när 17:e upplagan av Travel News och resebranschens egen Oscarsgala gick av stapeln på Grand Hôtel. Därefter följde en spännande prisutdelning till branschens duktigaste aktörer, som röstats fram av närmare 600 resesäljare.
Prisutdelare var tv-profilen Rickard Olsson som i rasande fart lät vinnarna avlösa varandra på scenen. Mest jublande var Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar, som blev så glad att han sprang rakt in i en pelare på väg upp på scenen. Jurymedlemmen Jörgen Karlsson, till vardags chef för Group & Events på American Express, bjöd publiken på sin egen teori om Fritidsresors hiskliga klättring från bottenplats i fjol till toppen.
– Först gjorde de sig osams med Ticket och charmade övriga resebyråer. Sedan blev de vänner med Ticket precis före omröstningen. Det var en ovanligt genomtänkt strategi för att vinna Grand Travel Award, sa han med glimten i ögat.
En annan nybliven etta var Marriott, som klättrade förbi Hilton i år. Kanske en konsekvens av att Hilton inte längre får draghjälp av Scandic och samtidigt har tappat nyckelpersoner inom säljorganisationen.
Mest nervdaller i salongen gav utdelningen av det nyinstiftade priset Årets resesäljare. Den som kammade hem den åtråvärda titeln var Arne Sjögren, affärsresesäljare på Resia, som gått den långa vägen från vaktmästare till stjärnsäljare. Konkurrenterna Cecilia Holmlund från Ticket och Marie Estwall från American Express tröstade sig med att de faktiskt valts ut bland hela 60 tävlingsbidrag och fick många av de 1 200 rösterna från Travel News läsarskara.
Även om titeln Årets miljöinitiativ var konkurrensen hård. Av 15 bidrag valdes Scandics projekt Scandic Water av juryn, som för detta tillfälle förstärkts med miljökonsulten Magnus Hedenmark. Hotellkedjan har bytt ut 4 miljoner flaskor vatten på 132 hotell i 10 länder mot det egna kranvattnet, kylt och filtrerat i designade flaskor. Helena Nilsson, informationsdirektör på Scandic, seglade in med en Scandic-flaska, som designats av simmaren Therese Alshammar, i handen.
– Miljöarbete kan vara både snyggt och lönsamt, konstaterade hon.
Prisutdelare var tv-profilen Rickard Olsson som i rasande fart lät vinnarna avlösa varandra på scenen. Mest jublande var Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar, som blev så glad att han sprang rakt in i en pelare på väg upp på scenen. Jurymedlemmen Jörgen Karlsson, till vardags chef för Group & Events på American Express, bjöd publiken på sin egen teori om Fritidsresors hiskliga klättring från bottenplats i fjol till toppen.
– Först gjorde de sig osams med Ticket och charmade övriga resebyråer. Sedan blev de vänner med Ticket precis före omröstningen. Det var en ovanligt genomtänkt strategi för att vinna Grand Travel Award, sa han med glimten i ögat.
En annan nybliven etta var Marriott, som klättrade förbi Hilton i år. Kanske en konsekvens av att Hilton inte längre får draghjälp av Scandic och samtidigt har tappat nyckelpersoner inom säljorganisationen.
Mest nervdaller i salongen gav utdelningen av det nyinstiftade priset Årets resesäljare. Den som kammade hem den åtråvärda titeln var Arne Sjögren, affärsresesäljare på Resia, som gått den långa vägen från vaktmästare till stjärnsäljare. Konkurrenterna Cecilia Holmlund från Ticket och Marie Estwall från American Express tröstade sig med att de faktiskt valts ut bland hela 60 tävlingsbidrag och fick många av de 1 200 rösterna från Travel News läsarskara.
Även om titeln Årets miljöinitiativ var konkurrensen hård. Av 15 bidrag valdes Scandics projekt Scandic Water av juryn, som för detta tillfälle förstärkts med miljökonsulten Magnus Hedenmark. Hotellkedjan har bytt ut 4 miljoner flaskor vatten på 132 hotell i 10 länder mot det egna kranvattnet, kylt och filtrerat i designade flaskor. Helena Nilsson, informationsdirektör på Scandic, seglade in med en Scandic-flaska, som designats av simmaren Therese Alshammar, i handen.
– Miljöarbete kan vara både snyggt och lönsamt, konstaterade hon.
Mellan prisutdelningarna grillades Grand Travel Award-juryn, för dagen placerad på rad vid en bardisk på scenen, av Richard Olsson. Här avslöjades heta sanningar. Vem visste innan att juryns Anna Hybertz, försäljningsdirektör på Travelnet, rakat av håret på åtta 15-åriga hockeygrabbar? Att Travelpartners vd Mattias Sesemann hamnat i ett rafflande toalettdrama på sin segelbåt? Eller att Travel News reporter Karin Starkman Ahlstedt är resebranschens svar på dr Phil? När Travel News chefredaktör Katarina Myrberg svarade på frågan om varför hon valde just chili con carne som den maträtt som liknar henne mest, lät svaret inte vänta på sig.
– Den är kryddig, men söt.
Grand Travel Awards yngsta deltagare var lilla Idun, som i föräldrarna Marcus och Jenny Eldhs famn var med och tog emot årets Ekoturismpris för sitt företag Skogens Konung i Västmanland.
Dubbel pott tog en förvånad Bengt Roswall, vd för Malmö Aviation, som knep titeln Bästa chef i Resebranschen och snart därpå fick gå upp på scenen igen för att ta emot företagets pris för Bästa transport inrikes.
Efter prisutdelningen bjöd Lufhansa på modeshow med flygvärdinnor direkt influgna från Frankfurt, som visade upp flygvärdinneuniformer från 30-talet och framåt. Höjdpunkten var dirndl-uniformen, som används vid Oktoberfestivalen. Frågan är om flygbolagets piloter då bär lederhosen?
– Den är kryddig, men söt.
Grand Travel Awards yngsta deltagare var lilla Idun, som i föräldrarna Marcus och Jenny Eldhs famn var med och tog emot årets Ekoturismpris för sitt företag Skogens Konung i Västmanland.
Dubbel pott tog en förvånad Bengt Roswall, vd för Malmö Aviation, som knep titeln Bästa chef i Resebranschen och snart därpå fick gå upp på scenen igen för att ta emot företagets pris för Bästa transport inrikes.
Efter prisutdelningen bjöd Lufhansa på modeshow med flygvärdinnor direkt influgna från Frankfurt, som visade upp flygvärdinneuniformer från 30-talet och framåt. Höjdpunkten var dirndl-uniformen, som används vid Oktoberfestivalen. Frågan är om flygbolagets piloter då bär lederhosen?