I kölvattnet av uppståndelsen kring Lisebergs annons som visar ett gråtande barn med texten ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar” har skapar rabalder. Kampanjen upprörde bland annat Greklandsfödde baddräktstillverkaren Panos Emoprio.
– Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer under sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen. Turismen är en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter Liseberg ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den älskade grekiska ön Kreta med gråtande barn. Det finns inga gråtande barn här, sa han i ett pressmeddelande och krävde att Liseberg stoppar annonsen.
– Idén med kampanjen är att jämföra Liseberg med något som alla älskar att resa till. Och då föll vårt val på Kreta, Italien och Mallorca. Så vi jämför alltså med något som vi tycker är bra och inte tvärt om. Vi har alltså valt ovanstående för att vi tycker det är fint på Kreta. Nästan lika fint så att det nästan kan matcha Liseberg, replikerade Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf.
Nu ger sig Apollo in i leken och erbjuder alla med en entrébiljett extra barnrabatt på Kretaresor.
– Vi tyckte att det var lite roligt. Apollo är Sverige största arrangör av resor till Grekland och vi vet att denna annons har upprört många greker. Så vi vill gärna ge en garanti vi med. Och då känns det som om en extra barnrabatt till alla Lisebergs-besökare kunde vara något. Tänk vilken lycka för ett barn att både få besöka Liseberg och Kreta i sommar, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo till Resumé.
Liseberg, som firar 90-årsjubileum i år, öppnade i helgen. Årets stora nyhet är det nya kaninlandet, ett helt nytt barnområde.
– Liseberg jubilerar i år och det firar vi lite extra och på ett lite annat sätt, sa vd Andreas Andersen i sitt välkomsttal. Vi gör vår största satsning någonsin, men vi presenterar inte Europas högsta fritt fall eller största berg- och dalbana. I år är barnens år och vi har valt att satsa på barnen och ge dem en ny lekplats på Liseberg – Kaninlandet.