Annons:

Premium

Affärsresenärerna återvänder men inte till prepandeminivåer

Air France-KLM ser en återkomst i affärsresandet, främst i trafiken till Nordamerika, förklarade bolaget på tisdagen. Affärsresorna är i dag uppe i 70 procent av normala nivån. Text: Janne Sundling

”Kommer vi upp i 100 procent av det resande vi såg 2019? Det är svårt att säga, men det ökar varje vecka till alla regioner utom Asien”

Air France-KLM säger att många av de stora företagen återkommit som kunder under de senaste två månaderna. Uppdämd efterfrågan gör att de kommer upp i 70 procent av nivån före pandemin i Nordatlanttrafiken, och de tror på en fortsatt ökning.

De meddelade också att de investerar 180 miljoner euro i en uppgradering av ett dussintal Boeing 777-300 och tror att både affärsresenärer och fritidsresenärer är beredda att betala mer för bättre komfort.

– Kommer vi upp i 100 procent av det resande vi såg 2019? Det är svårt att säga, men det ökar varje vecka till alla regioner utom Asien, sa en företrädare för bolaget.

Men en genomgång som Bloomberg gjort hos 45 storföretag i USA, Europa och Asien visar att 84 procent av företagen planerar spendera mindre på resor än före pandemin. Huvuddelen av företagen ser att de kommer att minska resandet med 20 till 40 procent. Företagens ekonomiavdelningar har upptäckt att det finns stora pengar att spara på fler digitala möten utan att man förlorar allt för mycket på att avstå personliga möten.

Enligt Global Business Travel Association kan utgifterna för företagsresor sjunka till så lågt som 1,24 biljoner dollar år 2024 från en pre-pandemi-toppen 2019 på 1,43 biljoner dollar. Affärsresenärerna står för ungefär 30 procent av all kommersiell flygtrafik men bara 12 procent av platserna i planen, enligt revisionskoncernen PwC.

Hotellsektorn som tar in två tredjedelar av sin vinst från affärsresor såg en minskning med 18 procent när digitala möten ersätter 27 procent av resebudgeten, visade en studie från Morgan Stanley.

Enligt International Air Transport Association gjorde de stora flygbolagen en samlad förlust under 2020 på 126 miljarder dollar och allt pekar på att 2022 ger fortsatta förluster på 48 miljarder.

Andra är mer optimistiska.

– Jag hör många av våra företagskunder säga att den dag de förlorar kunder för att de aldrig hade ett möte ansikte mot ansikte kommer de omedelbart återvända till de tidigare resenivåerna, sa Air France-KLM:s CEO Ben Smith i en intervju.

Deutsche Banks globala chef för Investment Banking, Drew Goldman, säger att de kundrelaterade resorna troligen kommer upp i 90 procent av nivån före pandemin, men att interna möten knappast kommer upp i mer än 25 till 30 procent med resande.

Till minskat resande hör också kraven på företagen från investerare och myndigheter att sänka koldioxidutsläppen. Flyget har där varit en måltavla länge, trots att det står för bara 2,4 procent av de globala koldioxidutsläppen.