Annons:

Analys: 2023 blir flygets ödesår – men återhämtningen dröjer

2023 ska enligt förhoppningarna bli året då allt återgår till det normala. Men samtidigt som allt skulle bli som vanligt igen har flygbolagens konkurser kommit tillbaka. Och samtidigt stiger priserna. Text: Janne Sundling

“Ekonomibiljetter har stigit i snitt 36 procent i pris för 2023”

Att flygbolag går i konkurs och har stängts igen har hänt även utan pandemi. Men den har avslöjat en del svagheter hos flygbolagen, vars konsekvenser nu märks.

Ekonomibiljetter – vanligtvis de billigaste biljetterna – har stigit i snitt 36 procent i pris för 2023, enligt siffror från den brittiska bokningsbyrån Flight Centre, skriver CNN.

Priserna för vissa destinationer har ökat mer än andra. Om det inte redan var ett dyrt nöje för européer att resa till till exempel Nya Zeeland eller Australien så ser det ännu dystrare och dyrare ut nu.

Biljettpriserna till Nya Zeeland har stigit med inte mindre än 81 procent det senaste året, visar siffrorna.

En snabb sökning på resesökmotorn Momondo visar att en returbiljett till Auckland, Nya Zeeland, från Kastrups flygplats i mars under högsäsong är tillgänglig i prisklassen 17 476 kronor till 25 700 kronor per person. 

De stigande priserna är dock inte begränsade till resmål tusentals kilometer bort. Danska Berlingske har tittat på danskarnas 25 favoritresmål i sommar – och hur mycket de resorna har ökat i pris jämfört med förra sommaren.

För förutom att priserna stiger har det totala antalet bokningar minskat med 22 procent globalt under årets första kvartal jämfört med 2019 – det vill säga året före coronapandemin. Det gör det svårt för små flygbolag att överleva.

“Pandemin har rent av varit mer skadlig för flygsektorn än lågkonjunkturer, krig och terroristincidenter”

I slutet av januari gick det norska flygbolaget Flyr i konkurs med en miljardskuld. Deras 407 anställda förlorade sina jobb.

Det hände tre dagar efter att det brittiska flygbolaget Flybe gick i konkurs. Det var andra gången på tre år som flygbolaget stängde dörren till kabinen. Första gången var i mars 2020, men flygbolaget gjorde en comeback två år senare med både inrikeslinjer och internationella flygningar. Tio månader fick gå innan företaget nu var i konkurs igen.

– Om man tittar på antalet flygbolag som har gått i konkurs är det svindlande högt. Det har fått enorma konsekvenser för ett stort antal flygbolag, säger Steve Ehrlich till CNN. Han är ordförande för Pilots Together – en välgörenhetsorganisation som grundades under pandemin för att hjälpa piloter som blivit uppsagda.

– Pandemin avslöjade några av svagheterna i flygbolagen som vi kanske inte har sett på ett tag, tillägger han.

Pandemin har rent av varit mer skadlig för flygsektorn än lågkonjunkturer, krig och terroristincidenter.

Sedan 2020 har inte mindre än 64 flygbolag upphört med sin verksamhet, enligt flygwebbplatsen AllPlane.tv. Ett fåtal har hittat nytt liv efter att ha gått i konkurs eller bytt namn, men de allra flesta är borta för alltid.

Även om den genomsnittliga resenären kanske inte känner igen namn som Jet Time, NokScoot eller Fly My Sky, fanns det också några stora aktörer som gick i konkurs under pandemin – inklusive Alitalia, det tidigare nationella flygbolaget i Italien, och Air Namibia, det nationella flygbolaget i Namibia. Och ingen har nog glömt de stora utmaningarna som SAS hade i somras heller, och där de knappast befinner sig på den säkra sidan ännu.

Sommaren 2022 skulle bli flygets återkomst. Men SAS ställde in flyg och saknade personal. Mellan maj och augusti meddelade SAS att inte mindre än 4 000 flygningar skulle ställas in.

Flygbolaget förklarade att det handlade om utmaningar med att hitta tillräckligt med personal och leverantörsproblem. Men SAS personalbrist kom på toppen av en coronapandemi, där företaget har minskat antalet anställda avsevärt. Med nästan hälften – och med mer än sina konkurrenter. Då drabbades SAS också av kollektivavtalskonflikter med flera arbetstagargrupper: bagagepersonalen på Köpenhamns flygplats, flygvärdinnorna och piloterna.

Hittills i år har redan tre flygbolag gått i konkurs.

Av allt att döma kommer 2023 inte att bli det år flygbolagen drömt om, menar grundaren av AllPlane.tv, Miguel Ros.

Listan – Prisökningarna på Danmarks mest populära resmål

DestinationPrisändring i procent 2022-2023
1Bangkok, Thailand49%
2Málaga, Spanien32%
3Denpasar, Indonesien35%
4Palma de Mallorca, Spanien22%
5New York, USA-3%
6Tokyo, Japan70%
7Barcelona, Spanien38%
8Ho Chi Minh City, Vietnam32%
9Antalya, Turkiet42%
10Los Angeles, USA19%
11Rom, Italien34%
12Paris, Frankrike21%
13Beirut, Libanon19%
14Nice, Frankrike7%
15Athen, Grekland5%
16Split, Kroatien15%
17Alicante, Spanien20%
18London, England39%
19Manila, Filippinerna27%
20Istanbul, Turkiet-4%
21Miami, USA7%
22Konya, Turkiet62%
23Lissabon, Portugal30%
24Reykjavik, Island8%
25Chania, Greklan28%

Källa: momondo Berlingske

Kommentarer är stängda.