Annons:

Premium

Så fungerar Bookings nya AI-drivna reseplanerare

En stor uppdatering har den här veckan gjorts i Bookings mobila app. Näst på tur står hemsidan.

Den första versionen av den AI-drivna reseplanerare lanserades för över ett år sedan, sommaren 2023. Den har sedan dess kunnat svara på allmänna, reserelaterade frågor.

Den stora förändringen som nu skett ligger i att det går att ställa frågor i relation till specifika önskemål inför en bokning. Till exempel, som företaget själva föreslår vid lanseringen, ”hotell i Amsterdam med fantastiskt gym, en takbar och utsikt över kanalen från rummet”. 

Booking.com på ITB Berlin.

AI-verktyget scannar därefter Bookings hela hotellregister med relevanta filter tillämpade, så att användare själva slipper gå igenom dem manuellt. För att svara på så specifika frågor som möjligt scannas även recensioner och foton. 

Det går också att ställa frågor om specifika hotell via chatbotten, och en ny version ska snart lanseras till enskilda hotellsidor på plattformen. 

Än så länge finns bara den AI-drivna reseplaneraren i Bookings mobila app. Exakt när verktyget kommer att lanseras för dator är oklart, men det ”kommer att följa snart”. AI-genererade sammanfattningar av recensioner är också på gång, för att snabbare kunna erbjuda viktiga koncentrat av den mest relevanta informationen i dem. 

I nuläget är verktyget lanserat för användare i Storbritannien, USA, Singapore, Australien och Nya Zeeland. Versioner på lokala språk är på gång i Nederländerna, Tyskland, Polen, Frankrike, Italien och Spanien.