Annons:

Premium

Så förde pandemin Ryanair närmre resebyråerna 

I en stor intervju med Travel Weekly beskriver Ryanairs marknadschef Dana Brady för första gången bakgrunden till de stora förändringar som skett inom lågprisbolaget.

”Vi är pragmatiska. Vi fick bokningarna ändå”

Ryanair samarbetar i dag med andra aktörer inom resebranschen på ett sätt man aldrig gjort förr. Enligt Dana Brady beror det i grund och botten på det enorma tryck som uppstod under pandemin, att återbetala kunder för resor som inte gick att genomföra.

Under året har mycket riktigt nyheterna om samarbeten mellan Ryanair och en rad OTA:er och resesökmotorer duggat tätt. I januari offentliggjordes det första avtalet med brittiska Loveholidays, men dito har också undertecknats med bland annat Kiwi, TUI och Expedia. Så sent som i veckan började lågprisbolagets flyg att säljas via Travelfusion.

För Travel Weekly påpekar Dana Brady att hela branschen genomgått en anmärkningsvärd förändring under de här senaste nio månaderna – och de beror i huvudsak på de tre huvudsakliga problem som lågprisbolaget ställdes inför under pandemin.

– Våra priser höjdes, vi hade inga riktiga kontaktuppgifter till kunderna om problem uppstod och [det fanns] några OTA:er som kommunicerade att ”Ryanair har inte återbetalat oss” och överförde inga pengar [till kunderna].

Foto: Viggo Cavling

Dana Brady beskriver hur man tidigare aldrig märkt av skalan på detta. Före pandemin hade helt enkelt miljontals kunder aldrig simultant ställt krav på att få sina pengar tillbaka. 

Ryanair började återbetalade OTA:erna, vilka i sin tur använde pengarna som kassaflöde. För att få ordning på situationen införde Ryanair en process för kundverifieringsprocess. Dem klagade OTA:erna på, och enligt Dana Brady var Loveholidays först med att fråga ”vad kan vi göra för att fixa detta?”. 

– Vi är pragmatiska. Vi fick bokningarna ändå. Men vi sa [till OTA:erna], att ”ta inte överpris och ge oss kundernas kontaktuppgifter”, och [då] nådde vi en överenskommelse. OTA:erna insåg att de kan samarbeta med Ryanair så länge de inte stör våra priser, säger Dana Brady.