Annons:

Premium

Omio storsatsar på Sverige –  men har stora utmaningar

Travel Tech-bolaget Omio som fått in över 4 miljarder i riskkapital storsatsar nu på Sverige. Travel News fick en intervju med Veronica Diquattro, president B2C & Supply Europe, för att förstå mer.  - Jag är ansvarig för innehållet hos oss för både B2B och B2C. Vi ska erbjuda alla transportsätt: flyg, färja, tåg och buss. Vi har nu över tusen leverantörer av resor över Europa. Vi är unika eftersom vi är den enda aktören som gör detta.

Omio startades i Tyskland av indiskfödde, Harvardutbildade Naren Shaam. 2013 var målet att kunna jämföra och boka resor tvärs över transportslag. På resan har man också köpt upp företag som kan stödja utvecklingen mot visionen. Exempelvis Rome2Rio köptes upp av Omio 2019.

De flesta samtida resebokningsplattformar fokuserar på endast ett transportslag: flyg. Andra, som Rome2Rio, låter förvisso användaren söka multimodalt för att ta sig till mellan punkt A och punkt B – men inte beställa själva resan. Det sista är kärnan i Omios affärsmodell.

Fokus just nu är Europa, men den stora planen är förstås världsherravälde. Störst är man i Spanien och Italien följt av Tyskland och Frankrike. 2021 började man även fokusera på Norden och nu ska man satsa ännu mer här. Antalet kunder i Norden eller på andra platser vill man inte kommunicera, men väl hur tillväxten ser ut. 

– Sedan 2021 har vi växt mycket till 2024. Vi har sett mer än fyra miljoner sökningar från Sverige hos oss i år. Vi växer i Norden med mer än 64 procent per år. Vi letar både fler rutter och leverantörer i Norden, förklarar Veronica Diquattro i videomöte som övervakas av två PR-konsulter. 

Omio sticker ut när det gäller antal rutter i Europa i systemet. På många av rutterna kan man kombinera fler olika färdsätt på samma resa. Detta är ofta den springande punkten när det gäller tågresor i Europa. De nationella statliga tågbolagen tar nämligen bara ansvar för vad som händer i deras land. Åker man över en gräns så riskerar man att bli strandsatt eftersom SJ eller Deutsche Bahn fullständigt struntar i vad som händer i ett grannland. I flygindustrin, som till sin natur är gränsöverskridande, finns det ett system vid förseningar och inställda flyg. Man tar ansvar för sina kunder även om de befinner sig på främmande mark.

– Det är en mycket bra fråga vad som händer när du åker från Stockholm till Paris och tåget blir försenat. Vår kundservice ska finnas där för dig och hjälpa dig så sömlöst som möjligt. Men vi är beroende av tågoperatörerna. Vår mission är att lösa detta för kunderna. Men vi kan inte garantera att det löser sig. 

Bokar du en resa med Omio så får kontinuerlig information om vad som händer på vägen. Dock med en brasklapp.

– Vi måste få real-time-data från operatörerna för att göra detta. Det får vi idag från aktörer i Europa och vi pratar med de nordiska aktörerna. I Omio-upplevelsen blir det så lite störning som möjligt, lovar Veronica Diquattro. 

Omio har redan nu ett partnerskap med Booking.com. Men du får inte EU:s paketreseskydd vid köp hos Omio eftersom de bara slussar dig vidare till hotellbokningsplattformen. 

Tåg- och bussresor är grunden i Omios affärsmodell, följt av flygresor, med färjor som det senaste tillägget i erbjudandet. Det finns planer på att sälja mer, men core business är transport. Något kontor finns ännu inte i Sverige, men det kan bli ett i framtiden. 

En av Omios stora finansiärer är det svenska finansbolaget Kinnevik som hällt in runt en halv miljard kronor i bolaget. Totalt har Omio fått in över 4 miljarder kronor. Några detaljer om finansiering vill Veronica Diquattro inte berätta, men säger att bolagets tillväxt lever upp till prognoserna man skickar till finansiärerna. 

– Vi är på rätt väg, men vi kommer att behöva nya investeringar för att nå våra mål.

Det som gör Omio unika enligt Veronica Diquattro inte bara att man har fyra transportsätt utan att man kombinera dessa som inte annan. 

– Vi är objektiva utifrån våra unika data. Med oss kan du resa så hållbart som det bara går. Vår service finns på 21 olika språk på 37 marknader. Alla kunder ska få information på sitt eget språk. Våra kunder ska få kunskap både om det förväntade, exempelvis huvudstäder, men också om det de inte känner till. Det okända. De ska hitta nya destinationer genom oss. Här behöver vi mer information och real-time-data från operatörerna. 

Veronica Diquattro, president B2C & Supply Europe Omio

Omio ser ett ökat intresse för Sverige i Europa. Hon nämner flera gånger ordet: coolcation. 

– Det finns en förväntad tillväxt till Sverige på 1,8 procent. 2028 kommer online-bokningar till Sverige att vara på 88 procent. Norden är en väldigt digital marknad. Många aktörer i reseindustrin är fortfarande fragmenterade och har ännu inte ett bra digitalt erbjudande. Där ser vi på Omio att vi har en viktig roll att fylla. 

En av Omios stora utmaningar är att leverantörerna av resor exempelvis SAS och SJ vill att kunderna ska boka hos dem, inte hos återförsäljare och OTA:er. För nå dit erbjuder de nationella resebolagen lägsta biljettpris bara hos sig själva. 

– Vi är förstås emot detta och tycker att kunden ska vara skyddad och få det bästa priset över hela marknaden. Detta är ett samtal som pågår på många platser. Vi pratar med regeringar och EU om detta. Vi vill ha tillgång till de bästa priserna och real-time-data. 

Hur ska ni tjäna pengar?

– Precis som andra OTA:er får vi en kommission. Vi säljer även andra saker som försäkringar, bagage och upplevelser. Vår styrka är inte bara våra produkter utan Omio-upplevelsen. All data och information om resan finns på ett ställe. Varje gång du använder oss blir upplevelsen mer personlig och skräddarsydd efter dina behov.