Momondo, som är baserat i Danmark, tillhör de nya datadrivna reseaktörer som blivit alltmer synliga på den svenska marknaden de senaste åren.
– Data är kung. För oss är data grunden för vår verksamhet. De som inte lyckas ta hand om sin data kommer att hamna efter, säger Robin Eriksson, Sverigechef på Momondo.
Det är anledningen till att Momondo håller på att bygga upp ett datavaruhus där alla datakällor samlas på ett ställe för att i sin tur kopplas ihop med alla deras produkter: webbsajten, mobilsajten, appen, mejlutskick och blogg. Förutom användarnas beteenden på Momondos tjänster hämtar metamotorn data från Google och Facebook, väderdata och sedan en tid information om tv-tablåer.
– Vi vet ju att användarna sitter med sina mobiler framför tv:n. Information om tv-tablåer är en av de senaste data vi kopplat på. Om en stockholmare går in på sin Momondo-app precis när vi visar tv-reklam i Sverige anpassas innehållet i appen till tv-reklamen.
All reklam som Momondo visar är helt dynamisk. Den påverkas av vad användaren har sökt efter och presenteras med aktuella priser och vädret på destinationen. Men det handlar inte bara om att visa flygpriserna för Barcelona eftersom det var den senaste sökningen utan dessutom lägga till rekommendationer utifrån vad algoritmer tror att resenären kan vara intresserad av.
– På så sätt kan vi alltid pusha ut relevant innehåll till användarna. Om en användare sökt efter flyg till Bangkok kommer vi att förändra hur sajten ser ut.
Momondo har också utvecklat smarta funktioner utifrån all data som både kan inspirera användare tidigt i köpprocessen samt få dem att boka resor vid rätt tidpunkt för rätt tidsperiod. På Trip Finder kan resenären skriva in kriterier som budget, intressen, årstid och vilken känsla resan ska ha. Resultatet presenteras sedan på ett visuellt tilltalande sätt. Här används miljarder prisuppgifter för att kunna förutse priser.
På de populärare flyglinjerna kan Momondo förutspå priser och hur många dagar innan avgång det är billigast att boka. Med tjänsten Flyginsikt kan man se att för linjen Stockholm–Bangkok är det billigast att åka på en tisdag vecka 10, 36, 47 och 48. Smartast är att boka 54 dagar före avgång.
– Ökad transparens hjälper våra användare att göra bättre bokningar.
Det är här data kan göra skillnad mot konkurrenterna. Om en sökmotor som Momondo kan fånga resenärerna redan i inspirationsfasen kommer kundrelationen att upprätthållas under hela köpprocessen och OTA:erna blir bara en sista anhalt för kunderna. Ingen behöver tvivla på att data är ett av dagens viktigaste konkurrensmedel.
Läs även: Mest och bäst data vinner.