Ving.se utsågs till Sveriges bästa bokningssajt i undersökningen Svensk Privatresebarometer 2015. Det borde vara omöjligt med tanke på att Ving fortfarande inte har mobilanpassat sin sajt. Utmärkelsen kan ses som en pyrrhusseger eftersom Google den 21 april gör mobilanpassning till en viktig rankingsignal vid mobila sökningar.
”Denna förändring kommer att påverka mobila sökningar på alla språk i världen och kommer att ha en betydande inverkan på våra sökresultat” skriver bloggen Google Webmaster Tools.
Google kodifierar egentligen bara konsumenternas förändrade beteende. Rapporten 2014 ”Traveler’s Road to Decision” från Google visar att runt en tredjedel av resenärerna använder mobilen när de letar resor och resetjänster. Det betyder att alla reseaktörer som inte har mobilanpassat sina sajter kommer att tappa söktrafik efter den 21 april. Dessutom får icke-mobilanpassade betala mer för sina klick via Google Adwords som lägger stor vikt vid hur landningssidan är utformad.
Statistik baserat på 100 miljoner nätkunder visar att 33 procent av trafiken till nätbutiker kom från smarta mobiler sista kvartalet 2014, enligt undersökningen Demandware Shopping Index. Rapporten förutspår att mobiler redan i år kommer att driva mer trafik än desktop.
Resenärerna är redo att handla från den smarta mobilen så snart reseaktörerna ger dem en ordentlig upplevelse. Det är inte omöjligt att telefonen passerar desktop i fråga om ordervärde redan 2017, enligt branschbedömare.
Google själva har haft svårt att anpassa sig till att användarna blir allt mer mobila. E-handlare har varit ovilliga att köpa mobila klick eftersom de konverterar sämre. Då tog Google Adwords helt enkelt bort möjligheten att välja bort mobila klick. Idag kan du välja att lägga lägre bud på mobila klick, men du kan inte helt välja bort mobilen när du gör kampanjer i Google Adwords.
Kombinationen med krav på mobilannonsering och mobilanpassning av det organiska sökresultatet är i princip ett ultimatum från Google: Mobilanpassa eller försvinn. För mobilanpassningen påverkar i allra högsta grad kvalitetspoängen vid Adwordsannonsering, och därmed klickpriserna.
Mobilen är redan idag viktigare för nätförsäljning än vad ordervärdena avslöjar. Var femte kund rör sig gärna mellan plattformarna och då är mobilen och desktop favoritkombinationen.
Om inte de svenska reseaktörerna anpassar sig kommer kunden att gå dit där de får en bra upplevelse.