Travel News får en intervju med Leslie Cafferty, hon är vice vd och chef för Booking.coms globala kommunikation. Booking.com finns i 200 länder. Anledning till att det annars ganska hemliga företaget vill bli intervjuade är för att området: privata hus och lägenheter går bra. Fältet, alltså Airbnbs kärnaffär, växer mer och snabbare än den traditionella hotell-affären. Nu utgör den 20 procent av Booking.coms totala affär.
– Under 2018 drog området in 2,8 miljarder dollar, säger Leslie Cafferty i en telefonintervju till Travel News.
Hur stora Booking.com är i förhållande till konkurrenterna Airbnb och HomeAway kan Leslie Cafferty inte svara på, men poängterar att man tar marknadsandelar.
En fördel jämfört med Airbnb är att Booking.com har en flexibel betalningslösning. Du behöver inte betala i förväg.
Booking.com har ytterligare planer på att växa.
Man vill bygga ett ännu bättre gränssnitt och skapa bättre möjligheter att sälja fler produkter bortom boende. Exempelvis upplevelser och utflykter. På den asiatiska marknaden återstår fortfarande mycket att göra. I Kina är Wechat, systemet som väver ihop Google, Facebook och Swish, totalt dominerande. För att lyckas i Kina du in i Wechat, där är Booking.com inte idag.
Även i Indien vill Booking.com växa.