Att vara global produktchef på världens största onlineresebyrå mitt i den galopperande digitala utvecklingen, hur känns det?
– Jag har världens bästa jobb. Vi är 2 000 personer på Expedia i Palo Alto som arbetar med teknik- och produktutveckling. Varje dag ger jag nya uppdrag till våra utvecklingsteam, och vi vet aldrig i förväg vad som ska lyckas.
Låter som det kräver starka nerver …
– Vi lägger aldrig en jättestor summa pengar i ett enda projekt. Många nya funktioner på Expediasajterna har börjat som små projekt med riktigt små investeringar. Vi gör många tester i vårt Usability lab, provar i mindre skala och verkar det lovande växlar vi upp och testar funktionen på kunder på en begränsad marknad.
Hur lång tid tar det från idé till färdig produkt?
– Från två veckor till två månader. Vi har inget projekt som sträcker sig mer än ett halvår.
Har du något exempel på en framgångsrik funktion som börjat i liten skala?
– Vår scratch pad-funktion. Den fungerar som ett anteckningsblock online där du kan spara dina sökningar och om du byter enhet, från mobil till laptop, följer anteckningarna med. Du kan se priset på hotellet när du sökte på det första gången, och om det förändrats sedan dess. Den lanserades i liten skala i USA och vi märkte snabbt att den blev väldigt populär bland våra kunder.
Men en scratch pad-funktion ger knappast några nya intäkter?
– Många av funktionerna vi utvecklar tjänar vi inte en enda krona på. Vi tror inte att det går att pusha folk till köp. Om funktionerna istället löser folks problem när de letar resor, exempelvis en scratch pad, ökar chansen att kunden kommer tillbaka.
Andra smarta funktioner som löser problem för dem som söker resor på Expedia?
– Du kan få pushnotiser i din mobil eller e-post när en resa eller hotell du funderar på att boka går upp eller ned i pris.
Det låter stressigt …
– Många uppskattar den informationen. Vi går ju alltmer mot att mobilen blir vår reseassistent. Innehållet i din bokning är levande och förändras under resans gång, om det blir en ändring i flygtiden får du veta det direkt i din mobil. Du ser i mobilen vilken gate du ska gå till på flygplatsen. Nyligen när jag kom till flygplatsen och gateinformationen ändrades fick jag upp ändringen i mobilen via Expedia snabbare än den kom upp på skärmarna på flygplatsen. Så jag var först vid den nya gaten!
Expedia har utvecklat en app till Samsungs nya smartklocka, Samsung Gear. Vem bokar en resa i en klocka?
– Människan är praktisk, jag tror inte många kommer att boka sitt hotellrum i en smartklocka. Klockappen används mest för att checka in på ett hotell, få information om hotellet, exempelvis adress. Det är hjälpsamt för en del, men smartklockan förändrar inte livet för resenärer eller reseföretag.
Vad förvånar dig när det gäller utvecklingen av mobila bokningar?
– Hur snabbt skiftet skett till små enheter. På fem år har andelen bokningar via mobilen gått från 0 till 20 procent. Det har lett till att vi tvingats ändra riktning och snabba på utvecklingen av mobil design för att kunna erbjuda vad kunden behöver. Responsiv design är ett måste i dagsläget för alla sajter.
Var i världen bokar man flest resor via mobilen?
– Sydkorea toppar vår lista och Sverige kvalar in bland topp fyra.
Vilken e-handel är du imponerad av?
– Amazon. Min fru använder dem hela tiden för alla typer av köp. De är inte billigast, men otroligt smidigt med varor som anländer hem på 1–2 dagar. Det visar att människor ger sin lojalitet till företag som inte bara konkurrerar med pris, utan där man känner att man får ut mest av produkten. Det är så vi tänker på Expedia också.