I torsdags presenterade Ving sitt nya varumärkesmanér, som blir gemensamt för hela Norden. Den klassiska Vingloggan får nu formen av ett hjärta. Men när dagensmedia.se skrev om nyheten rasade kommentarerna in från marknads- och reklamfolk om likheten med SVT Plays logga.
SVT ska nu titta vidare på ärendet. SVT:s chef för det digitala utbudet Lena Glaser säger till dagensmedia.se:
– SVT Play är en succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera. Det är den negativa tolkningen.
Hon är förtegen om SVT kommer att vidta åtgärder.
– Vi måste diskutera det så jag kan inte uttala mig om det i dagsläget.
Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, berättar att diskussionerna om eventuella likheter mellan loggorna kommit upp.
– Det har diskuterats och då framför allt i efterhand, men jag vet inte om jag tycker att de är så lika varandra. SVT Play har en grön pil med en text och vi har ett orange hjärta utan text, säger hon till dagensmedia.se.