Annons:

Resia köper internetresebyrån Resfeber

Resia köper internetresebyrån Resfeber från den internationella resekoncernen Travelocity.

Genom förvärvet tar Resia ett stort steg in i internetresebyråvärlden. Nätförsäljningen har varit Resias svaga sida fram tills nu, och har inte gjort samma kraftfulla internetsatsning som konkurrentenpå privatresesidan Ticket.


I förvärvet ingår även Boxoffice, som är Skandinaviens största återförsäljare av evenemangsbiljetter, liksom Resfebers motsvarigheter i Danmark och Norge. Överlåtelsen sker den 17
december.

– Vår långsiktiga strategi är att fortsätta att växa och ta marknadsandelar, och försäljningen på Internet är oerhört viktig för oss. Resfeber har ett starkt erbjudande och varumärke på Internet, och genom förvärvet tillförs både ny kompetens och nya marknadsandelar till Resia, säger Eva Moen Adolfsson, koncernchef för Resia Travel Group.


Den totala omsättningen för Resia Travel Group blir genom förvärvet cirka 4 Mdr svenska kronor.

– Det här är ett långsiktigt förvärv och Resfebers kompetens kommer att vara en viktig del i vår fortsatta utveckling tillsammans. Erbjudandet passar väl in i Resias strategi och utgör ett viktigt komplement till den försäljning vi har idag i våra butiker och på nätet, säger Eva Moen Adolfsson.


Resfeber köptes av Travelocity 2002, men förvärvet har inte inneburit någon framgångssaga för Resfeber som bara ett fåtal år uppvisat vinst. I andra länder är Travelocitys ledande varumärke Lastminute.com, medan Resfeber i Norden haft en lite annan inriktning med paketering av cityresor i Europa. Travelocity äger även Holiday Autos, där den skandinaviska verksamheten inte ingår i Resias köp.

– Resfeber har ett starkt varumärke och en framgångsrik historia, och är en av få nätresebyråer som är etablerad inom hela den skandinaviska marknaden. Vi tror att det bästa alternativet för att säkra fortsatta framgångar för Resfeber, dess anställda och kunder, är att sälja våra intressen i verksamheten. Jag vill personligen tacka alla på Resfeber för deras bidrag till Travelocity Group och önskar dem fortsatt framgång som en del av Resia, säger Matthew Crummack, President of Travelocity International.



Kommentarer är stängda.