Det finns dock undantag. Visit Norways kampanj ”Världens längsta skrik” byggde på rörlig bild. Den smarta kopplingen mellan Edwards Munchs ikoniska Skriet och Norges spektakulära natur fick enorm spridning.
– Norge är ett visuellt resmål, därför är bild och videor mycket viktigt i vår kommunikation, säger Robert Nygårds, marknadsansvarig på Visit Norway i Sverige.
Visit Norway har egna kanaler på Youtube och Vimeo.
På Youtube har de filmer som närmar sig 400 000 visningar.
– Våra filmer spelar på känslor och upplevelser. Vi sprider filmerna genom alla tillgängliga kanaler som Facebook, Twitter och vår webbplats, säger Nygårds.
Mer än hälften av resenärerna tittar på resevideor på nätet, enligt rapporten The 2013 Traveler som gjorts av analysföretaget Ipsos på Googles uppdrag. Filmerna tittas främst på under inspirationsfasen av reseköpet och vid val av destination. Därför är det inte konstigt att organisationer som Visit Norway och Visit Finland satsar på rörligt innehåll på sina sajter.
Fritidsresor började med onlinevideor redan för 13 år sedan, men 400 videor senare är det fortfarande något av en experimentverkstad.
– Reklamfilmer i gammel-tv fungerar fortfarande bra för vår målgrupp. Vi skapar främst videor för vår egen sajt även om vi lägger upp alla filmer på Youtube också, säger Lottie Knutson, kommunikationschef på Fritidsresor.
Text och bild är fortfarande det mest populära innehållet på Fritidsresors sajt, men konverteringsgraden är högre hos videotittarna och de köper dessutom dyrare resor, enligt henne.
– Kunderna kräver allt mer innehåll. Tidigare var de nöjda med tio bilder från ett hotell, men nu kräver de 40 bilder. Vår ambition är att ha innehåll i form av bilder, texter och videor.