Bolund tror också att det kommer leda till affärsmässiga vinster, som lägre driftkostnader, när man samlar trafiken. I stället för Bromma ska kapacitet öppnas på Arlanda för att koncentrera flygtrafiken dit. En utredare ska ta fram det underlag som behövs för hur en nedläggning av Bromma flygplats ska gå till.
Det är ännu inte klart exakt när det blir verklighet, men klimatministern tror att det kommer att gå ”snabbt”.
– Redan i augusti kommer man komma med förslag på hur avvecklingen ska gå till, säger Bolund, som därefter räkna med att kunna ge fler svar.
Shoppingen på Bromma flygplats har stängt ner.
Tajmingen att lägga ner Bromma flygplats har aldrig varit bättre, säger regeringen på en pressträff. När färre flygplan är i luften finns möjligheten till en smidig övergång till Arlanda, som ska utöka kapaciteten.
– Bromma flygplats är ju i dag i princip en tom flygplats så det är ju klart att det finns goda förutsättningar nu att också säkra kapaciteten på Arlanda, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Eneroth menar att liknande förändringar pågår i flera andra länder i Europa.
Men Transportföretagen Flygs Fredrik Kämpfe håller inte med:
”Efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog. Vi vill istället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.
3 kommentarer