Det är två exempel på det effektiviseringsfokus som just nu finns på de svenska affärsresebyråer. Orsaken är den stagnerande affärsreseförsäljningen hittills i år, att ingen vändning uppåt syns inför hösten – allt i kombination med den fortsatt tuffa arvodespressen.
HRG i Sverige sade upp en handfull medarbetare i Stockholm i september och slimmar även verksamheten i Göteborg, dock utan att behöva säga upp personal. Vd Christer Nordlund menar att det är en del av resebyråns kontinuerliga effektiviseringsprocess, inte en följd av någon dramatisk nedgång i antalet bokningar.
– Det är ett bekymmersamt läge, för tillväxten för affärsresandet i år har ju inte blivit så hög som vi hoppats.
Färska siffror från Resebyråföreningen SRF visar att affärsreseförsäljningen via resebyråer ökade med endast 1 procent årets första åtta månader. Under första halvåret 2011 var tillväxten plus minus noll, men ökade något under andra halvåret.
– Det råder väl ingen stor optimism inför hösten om att läget ska förändras markant uppåt, utan man tror att det kommer att ligga ganska stabilt på samma nivå, säger Christer Nordlund, som även är ordförande i SRF.
CWT vann i våras storkontot Siemens från American Express, och de blir enligt vad TN erfar deras näst största kund efter Ericsson. Men trots detta har CWT inte nyanställt personal.
– Några av våra befintliga storkunder reser mindre, den trenden såg vi redan i slutet på 2011. Fördelen för oss är att vi får nya volymer genom nya kunder. Genom kontinu-
erlig produktivitetsförbättring
har vi inte behövt anställa mer folk, men våra nya konton säkrar till stor del redan befintliga jobb, säger vd Johan Wilson.
Om utvecklingen i höst vågar han inte spå.
– Det är en 10 000-kronorsfråga. Augusti och september ser hyfsade ut, men några slutsatser på sikt går inte att dra. Vi väger in flera faktorer, exempelvis det svenska inköpschefsindexet som sjönk i augusti. Inför nästa år budgeterar vi för endast en marginell ökning av försäljningen på vår befintliga kundstock.