Båda ägs av varsin duo eleganta kvinnor, som vuxit upp utomlands, rest mycket och är vana att bo på lyxhotell.
– Utomlands köper de med god ekonomi tjänster, som städare, barnflickor och personliga tränare. Förut var detta fult i Sverige, men svenskarna har blivit mer internationella och vill även ha hjälp med sina resor på en mer personlig nivå, säger Thérèse Gleisner Kristoffersen.
Tillsammans med Sofia Nordlinder har hon startat resebyrån The World of Envy, som riktar sig mot kunder med god ekonomi och höga krav.
– De inser att det är värt att ta in hjälp för att resorna ska bli som förväntat. Lägger du 20 000 kronor natten får det inte bli fel.
Precis som The World of Envy satsar konkurrenten Helene’s World, som startats av Helene Gordin, på att bli ett mer personligt alternativ till lyxresebyråer som Select Travel. I somras tog Helene Gordin in Indra Uhmeier som partner.
– På de stora lyxresebyråerna finns både resesäljarstjärnor som ger allt för kunden och säljare som inte gör det, de som rest över hela jorden och de som rest lite. Att vi båda äger vår travel boutique är en garant för att vi gör vårt yttersta, säger Indra Uhmeier, som har jobbat åtta år på Select Travel.
Helene’s World har haft 70 kunder i år och The World of Envy runt 40. Båda lever på provisioner från hotellen.
– Vi måste vara bra på att förhandla med hotellen. Annars får inte kunderna ett bra pris och vi själva en bra lön.
Provisionen ligger på 15-20 procent, medan det för cityhotell är svårt att få mer än 10, säger Gleisner Kristoffersen.
Resebyråerna har kritiserats för låga resegarantier. The World of Envy förklarar de 50 000 kronorna med att de enbart bokar hotell och slussar flygkunder till Odenresor.
Då gäller inte paketreselagen, men uppger att garantin ska höjas inom kort. Helene’s world har 150 000 i garantier.
– Vår kundbas växer för varje dag och vi har fullt upp inför kommande säsong. Det kan hända att vi måste öka resegarantierna, säger Indra Uhmeier.
Båda resebyråerna gillar att sticka ut. Inte minst namnet The World of Envy är kaxigt.
– Envy är inte lika negativt som svenskans avundsjuka. Vi lägger ribban högt för vad vi ska leverera. Kunderna gillar namnet, men kanske sticker i ögonen på dem som inte har råd.