Annons:

Hotelltoppen 2012 – TN listar de 55 största hotellen

Travel News listar de 55 största hotellen i Sverige och spår utvecklingen i storstäderna inför nästa år. Läs om vinnarna och förlorarna vår stora hotellspecial.

Hotellåret 2011 fortsatte den svenska hotellmarknaden uppåt för andra året i rad sedan finanskrisen. Utvecklingen drevs på av en stark tillväxt i Stockholm, där efterfrågan på hotellrum ökade starkt.
– Trots att andra halvåret uppvisade en viss försämring på grund av konjunkturen blev det totalt sett ett riktigt bra år, mycket tack vare att affärsresandet drev på, säger Björn Arnek, branschanalytiker på Visita.
2011 bjöd på både tillväxt och förbättrad lönsamhet för många hotellföretag. Marknadsledaren Scandic gjorde det bästa året någonsin och Sverigechef Joakim Nilsson rapporterar om ett bra tryck på marknaden, inte minst på mötessidan.  
– Dels gick marknaden generellt upp i fjol dels var våra nyöppningar Grand Central och Victoria Towers lönsamma efter redan två månader. Att vi har utvecklat restaurangverksamheten med till exempel nya menyer och förbättrad service gav också effekt. 2012 års resultat kommer att bli ännu bättre, säger Sverigechef Joakim Nilsson.
Scandics omsättning ökade med 5 procent till 4,1 miljarder och resultatet med 48 miljoner till 445 miljoner kronor. Även tvåan Choice fortsatte upp med 6 procent, vilket dock är långt ifrån fjolårets raketuppgång på 19 procent.   
– Den generella tillväxten i marknaden var något mindre i fjol än året innan. Vi tog marknadsandelar i Sverige, men inte i samma utsträckning som då, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Scandinavia.
Resultatet ökade med 19 miljoner till 189 miljoner kronor, men tyngdes bland annat av kostnader före öppnandet på 20 miljoner för Hotel Post i Göteborg.
– 2012 har varit ett lyckat första år för Post och även för Copperhill, som hade en tung start. Hotellet har blivit en helårsprodukt som ökar månad för månad. Vårt resultat i år kommer att bli bättre än fjolårets.

Hotellåret 2011 blev totalt sett lyckat: Efterfrågan på hotellrum ökade 3,8 procent. Intäkten per tillgängligt rum, Revpar, ökade med 5 procent i riket. Beläggningsgraden ökade med 1,6 procent. Procenttalen var dock inte lika stora som året innan.
Även 2012 inleddes bra, med överraskande stark tillväxt med tanke på den ekonomiska oron i Europa. Fram till i juli var tillväxten 3 procent i snitt i riket, där Stockholm var motorn med en tillväxt på i snitt 7 procent.
– Förutom Stockholm går även Malmö hyfsat starkt, medan det är tuffare i Göteborg. Ute i landet är det alltid relativt stabilt, inte lika mycket toppar och dalar, säger Joakim Nilsson.
Men från och med i maj syns en tydlig avmattning. Orsaken är pessimism om konjunkturen och att 2012 är ett sämre mäss- och kongressår. Björn Arnek tycker ändå att läget för den svenska hotellnäringen är hyfsat med tanke på det allmänna krisläget i världen.
– Nedgången är inte dramatisk. För att det ska vara risk för större prisfall måste beläggningsgraderna ner en hel del till, konstaterar han.

Avmattningen under sommaren beror förutom på den svaga konjunkturen också på att det har blivit dyrare för utländska gäster att åka till Sverige på grund av den starka kronan, att det samtidigt har blivit billigare för svenskar att åka utomlands, och på det dåliga vädret. Augusti var en bra månad både för Stockholm och Göteborg, men ändå tror Vista på fortsatt avmattning under hösten.
–  Vår prognos i början av året på en tillväxt på en procent, och en nedgång på 1 procent i Revpar, intäkt per tillgängligt rum, ser ut att slå in.
 
Att kapaciteten har ökat kraftigt i de största städerna börjar synas i siffrorna. Stockholm har fått 40 000 nya hotellrum att sälja per månad och Göteborg 11 000 fler. Trots den starka tillväxten fram till i juni har hotellrummen inte varit lika välfyllda som tidigare. Fler hotell ska dela på kakan och det påverkar lönsamheten. Intäkten per tillgängligt rum ökade bara med 1 halv procent i Stockholm första halvåret i år.  
 – I Göteborg har det varit tuffare, både tillväxt och intäkt per tillgängligt rum minskade över 5 procent och priset gick ner en halv procent.  Malmö har tuffat på och har generellt inte tappat lika mycket.
Nytillskott som Scandic Grand Central i Stockholm, Clarion Post i Göteborg och Radisson Blu Waterfront är bara början. I år öppnar Clarion Airport på Arlanda, nästa år öppnas Quality Hotel Arena och sex nya våningar på Gothia Towers. Året efter står tredje tornet i samma hotell klart. Choices Torgeir Silseth tror att det kan bli svårt att öka lönsamheten på befintliga hotell, men ser möjligheter i de nya satsningarna.
– Det kan bli tuff konkurrens de närmaste 2–3 åren, innan det skjuter fart igen. Städer som Stockholm har en dynamisk marknad och absorberar snabbt ny kapacitet, säger Torgeir Silseth. 

Kommentarer är stängda.