Annons:

”Kommunikation är inte svårt”

För Per Schlingmann, mannen bakom ”Nya Moderaterna”, är kommunikation lätt. Han kommer att prata förnyelsearbete på Grand Travel Award.

Vad är det viktigaste i förändringsarbete?

Det är svårt att peka ut en enskildhet, men hela organisationen måste förstå behovet av förändring. En avgörande framgångsfaktor i allt förändringsarbete är ledningens viktiga roll och behovet av att våga ta risker. Det krävs ett ledarskap som återkopplar och förmår visa medarbetare och andra berörda hur förändringen berör dem. Jag är övertygad om att människor vill arbeta i organisationer som förändras och utvecklas, men också vara delaktiga. Man vill inte bli påtryckt förändring utan se sig själv som en del i den. 

 

Vad kan resebranschen lära sig av förändringen av Moderaterna?

För mig är resebranschen är mångfacetterad bransch som består av en mängd olika aktörer. Det finns nog flera saker man kan lära sig. Vikten av att vara tydlig och distinkt. Förmågan att lyssna på ens intressenter. Och inte minst förmågan att kreativt utveckla koncept för att göra sig relevant.

 

Måste resebranschen förändra sig?

Jag tror att alla måste förändras och utvecklas därför att det i grunden bara finns två vägar att gå: avveckling eller utveckling. 

 

Varför är kommunikation så svårt?

Jag delar inte uppfattningen att det är svårt. Det är snarare fullständigt självklart för oss människor. Om man tänker kommunikation att nå fram genom bruset så förstår jag frågan bättre. Det beror säkert på det enorma bruset, den fullständiga explosionen av kanaler och en medielogik som skapar tuffa utmaningar.

Missa inte Pers insikter – Anmäl dig till Grand Travel Award.

Kommentarer är stängda.