Det är framför allt kineserna från inre fastlandet som har ökat sin medelinkomst och blivit mer angelägna att resa både inrikes och utrikes. Traditionellt har de hållit sig inom det egna landets gränser eftersom de inte är vana att utforska andra kulturer på samma sätt som européer. De erbjuds service på kinesiska hotell som inte finns hos de internationella kedjorna. Det är detta kraftigt ökande antal gäster som hotellkedjorna i och utanför Kina anpassar sina tjänster för.
Flera internationella hotellkedjor har startat specialanpassade program, bekvämligheter och till och med nischade hotellmärken för att möta det ökande behovet. Intercontinental Hotel Group presenterade sitt nya hotellmärke Hualuxe (”kinesisk lyx”) i april i år och blir därmed det första internationella hotellföretaget att skapa ett unikt hotellmärke anpassat för kinesisk turism.
– Vi kommer huvudsakligen att fokusera på kinesiska resenärer i Kina till en början och potentiellt expandera utanför Kina längre fram i tiden, säger Joanna James, pr- chef på IHG.
Hualuxe beskrivs som en exklusiv kedja som kombinerar den trygghet och kvalitet som utmärker internationella kedjor med de lokala sedvänjor som är i fokus hos de inhemska hotellen.
– På så sätt skiljer vi oss från både inhemska och internationella hotell i Kina.
Eftersom kineser hellre dricker te än alkohol slopas baren och ersätts med ett tehus i varje hotell. Vidare kommer alla lobbyer att ha trädgårdsutsikt och klassisk kinesisk harmoni och miljö. Första hotellet lanseras i slutet av året och planeras öppna kring årsskiftet 2013/2014.
Både Hilton och Starwood presenterade förra året sina program för att välkomna kinesiska turister. Hilton Huanying (”välkommen”) kommer framför allt välkomna kinesiska turister utanför Kina.
– Under incheckningen har vi minst en receptionist som talar flytande mandarin och rummen erbjuder två par tofflor, minst en kinesiskspråkig tv-kanal, elektriska vattenkokare och välkomstbrev på kinesiska, berättar Philippe Garnier, Hiltons marknadsdirektör i Asien.
Starwood, som bland annat äger Sheraton, har sedan förra året sett så pass bra resultat av programmet att man har bestämt sig för att tillämpa Starwood Personalized Travel Program på alla sina 1 100 hotell världen över.
– Sedan februari erbjuder vi på Sheraton Stockholm mycket av vår tryckta information på kinesiska, kinesiska maträtter på menyn samt kinesiskspråkig personal. Vi har sett en ökning på 19 procent bland våra kinesiska gäster hittills i år jämfört med samma period förra året, säger Jesper Hyseus, biträdande försäljningschef på Sheraton Stockholm.
Accor presenterade en modifikation av sina femstjärniga Grand Mercure-hotell i februari i år, för att få dem att passa den kinesiska marknaden bättre, under namnet Mei Jue. Tanken är att kombinera den service som redan erbjuds av Grand Mercure med kinesiska önskemål. I dag finns tio Grand Mercure Mei Jue hotell i Kina.