Annons:

Grekland tappar i chartertoppen

Greklands ekonomiska kris och dess följdverkningar är på väg att sänka landet som resmål. Bokningarna till Grekland har minskat med nästan 25 procent sedan förra året, visar Tickets årliga undersökning. En av vinnarna är USA.

När resebyråkedjan Ticket år 2002 gjorde sin första kundundersökning under namnet Ticket Collection, var Grekland svenskarnas överlägset mest populära semesterland. Lika många reste till Grekland sommartid som till de tre länderna på plats två till fyra på topplistan – tillsammans.

Tio år senare är bilden en annan. Efter fem raka år på förstaplatsen, har både Turkiet och Spanien passerat Grekland som våra mest populära reseländer under sommarperioden. Bara sedan förra året har Grekland tappat 24 procent av de svenska resenärerna.

I en undersökning om resevanor som Novus genomfört på uppdrag av Ticket svarar 18 procent av de tillfrågade att de inte kommer att boka någon resa till Grekland på grund av den ekonomiska krisen. Endast 2 procent säger att de tänker resa till Grekland för att bidra till att hjälpa landet på fötter igen.

Ett land som däremot bara lockar fler och fler svenska resenärer är USA som finns på fjärde plats på listan över de mest populära länderna. New York är på sjätte plats bland de mest populära destinationerna trots att det egentligen inte är något perfekt sommarresmål – staden är ofta för het i juni, juli och augusti.

– Vi säljer nästan lika många resor till USA som till Grekland och skickar nästan lika många resenärer till New York som till Kreta. Utvecklingen är nästan galen, säger Tickets marknadschef Martin Durnik.

New Yorks fortsatta popularitet är också ett tecken på en annan tydlig trend: storstadsresorna växer kraftigt i antal. Förutom New York finns Barcelona, London, Paris och Rom med på topp tio-listan över de mest populära sommardestinationerna, en lista som tidigare år nästan uteslutande bestått av sol och bad-resmål.

– Allt fler bokar storstadssemesterar även på sommaren och vi ser att till och med barnfamiljer i större utsträckning väljer att resa till städer på semestern, säger Martin Durnik.

GÖRAN INGMAN
goran@vagabond.se

Fotnot. Resultatet i Ticket Collection bygger på Tickets försäljning inför sommarsäsongen och på en undersökning genomförd av Novus i februari.

 

Kommentarer är stängda.