Annons:

Fyra tycker till – oktober

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. TUR samlar hela mässan på ett enda plan inklusive den nya trade pavillion. Är det rätt väg att gå?

Claes Tamm, Nordenchef MSC Cruises
Som jag har påpekat tidigare i panelen tror jag att mässan i sin traditionella form har gjort sitt. Man bör skilja mellan B2C och B2B. Att samla allt på ett plan kan dock vara bra. Mest för att få lite ”puls” i hallen. Men att tro att man kan utveckla mässan till en försäljningsplats, där kunden kan göra klipp på resor är en alltför optimistisk tanke.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
Det kan uppfattas som om TUR har alldeles för få deltagare och endast har lyckats fylla ett plan, eftersom fler företag ifrågasätter mässors return of investment generellt.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
Det är säkert en bättre lösning än förra året men jag tror dessvärre att detta inte räcker, det behövs ytterligare förändringar för att locka utställare och publik.

Bo Jakobsson, försäljningsdirektör Resia
Som en enskild åtgärd är denna koncentration bra och nödvändig. Men TUR:s utmaning ligger fortsatt i att kunna vara en tilltalande konsumentmässa och då lär fler strukturgrepp behövas.

2. Kommer surfplattan att slå ut mobiler och datorer som boknings-kanal?

Claes Tamm, Nordenchef MSC Cruises
Nej, den kommer att vara ett komplement – ett ytterligare ”verktyg” att göra sina bokningar med.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
Framtiden kommer att bli mer ”multidevice”, det vill säga ingen skillnad mellan enheterna.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
Personligen tycker jag att det är lättare att boka och jobba på en surfplatta än i en mobil, men man bär inte med sig surfplattan jämnt som mobilen. Fördelen med surfplattan jämfört med datorn är att den är lättare och snabbare men den saknar fortfarande vissa funktioner. Jag tror att surfplattan blir ett komplement till både mobil och dator.

Bo Jakobsson, försäljningsdirektör Resia
Den blir ett av flera bokningssätt framöver. Såväl mobil som dator förblir kvar i en överskådlig tid.

3. Kan Norwegian lyckas med sin nya långlinjesatsning?

Claes Tamm, Nordenchef MSC Cruises
Jag anser att långlinjerna fortfarande kostar alltför mycket. En utmanare som Norwegian, med sina offensiva nyplansbeställningar, har alla förutsättningar för att lyckas. Flygpriserna måste ner, samtidigt som bränslepriserna ökar och det blir en större miljöfokus kring resandet.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
Absolut, de har nu lyckats vinna över även affärsresenärerna och som en av de främsta med gratis wi-fi kommer de bli ett naturligt val.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
Ja, självklart, annars skulle vi inte satsa på detta. Med den modernaste tekniken som Boeing 787 Dreamliner erbjuder i kombination med våra låga overhead- kostnader kommer vi att erbjuda väldigt attraktiva flygpriser. Det skulle vara mycket märkligt om marknaden för långlinjer inte skulle vara intresserade av detta.

Bo Jakobsson, försäljningsdirektör Resia
Ja, det tror jag. Kombinationen av vilja, tonnage och miljömedvetenheten i bolaget ger dem förutsättningen. Den finansiella styrkan och den långsiktiga stabiliteten blir som alltid avgörande när det gäller flygbolag.

Kommentarer är stängda.